تاریخ انتشار :

نماینده مجمع اهل بیت(ع) در کشور مالی

در جمهوری مالی ۱۰ هزار خانواده شیعه وجود دارد

نماینده مجمع جهانی اهل بیت(ع) در کشور مالی گفت: روابطی دوستانه و صادقانه با اهل سنت داریم. من امام جماعت مسجدی هستم که اکثر آنها اهل سنت هستند و مشکلی هم وجود ندارد و تعامل با آنها فقط نیاز به حکمت و آگاهی دارد.

 
به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )ابوجعفر محمد جباته نماینده مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در کشور مالی در مصاحبه کوتاه با سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»به وضعیت شیعیان این کشور و روابط آنها با دولت و پیروان سایر مذاهب پرداخت.

لطفا خودتان و مسئولیت های تان را معرفی کنید.

ابوجعفر محمد جباته از جمهوری مالی و نماینده مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در این کشور هستم. الحمد لله شبکه ای رادیویی به نام صوت اهل البیت و همچنین یک مرکز حفظ قرآن کریم دارم و علاوه بر این، امام جماعت مسجد الزهراء(س) در شهر باماکو پایتخت مالی هستم.

* شیعیان مالی چند نفر هستند و چه شرایطی دارند؟

شیعیان مالی زیاد هستند. طبق آماری که ما داریم در مالی ۱۰ هزار خانواده شیعه وجود دارد که هر خانواده هم متشکل از ۵ تا ده نفر می باشد و حتی برخی خانواده ها بیست نفره هستند و بدین ترتیب می توان به تعداد تقریبی شیعیان رسید.

* چند سال پیش در یک پایگاه اینترنتی که وابسته به عربستان سعودی بود، یک مقاله تند علیه شیعیان مالی خواندم. آیا مشکلاتی از سوی وهابیت شما را تهدید می کند؟

به طور طبیعی وهابیون دوست ندارند شیعیان در مالی حضور و قدرت داشته باشند و تلاش زیادی برای از بین بردن شیعیان مالی انجام می دهند، اما خداوند متعال شر آنها را از ما دور می کند. من رئیس یک کاروان زیارتی حج نیز هستم. آنها این دفتر مسافرتی و همچنین نام مرا در لیست سیاه خود قرار داده اند و به همین خاطر امسال ممکن است به مکه سفر نکنم تا جان خودم را حفظ کنم و این مشکلات وجود دارد چون آنها در مکه هر کاری بخواهند می توانند انجام دهند، اما در کشورمان آنها نمی توانند کاری بکنند.

* یعنی شما را تهدید به قتل می کنند؟

بله به صراحت می گویند فلانی شیعه و مهدور الدم است!

* به نظر شما مشکل اصلی اینگونه فتواها چیست؟

آنها می گویند شیعیان به صحابه دشنام می دهند و هرکس به صحابه دشنام دهد کافر است و باید کشته شود بدون اینکه اطلاعی دقیق در این باره داشته باشند.

* البته مراجع شیعه، توهین به مقدسات را تحریم کرده اند.

آنها کاری به این فتواها ندارند. آنها عمدا این فتواهای شیعه را برای پیروان خود منتشر نمی کنند، چون می خواهند همیشه شیعه را از این بابت تکفیر کنند و مقام معظم رهبری و سید حسن نصرالله و شبکه ماهواره ای الکوثر هرچقدر هم که این فتواها را تکرار کنند، آنها باز هم اعتنایی نمی کنند و کار خود را انجام می دهند.

* در مالی مرز میان اهل سنت و وهابیت مشخص است؟

بله حتما این گونه است و فرق دارند.

* کدامیک در اقلیت هستند؟

وهابیت نسبت به اهل سنت در اقلیت است، اما باز هم از شیعیان بیشترند.

* آیا شما با اهل سنت روابطی هم دارید؟

بله روابطی دوستانه و صادقانه داریم. من امام جماعت مسجدی هستم که اکثر آنها اهل سنت هستند و مشکلی هم وجود ندارد و تعامل با آنها فقط نیاز به حکمت و آگاهی دارد.

* روابط شما با دولت چگونه است؟

دولت مالی، در زمینه های دینی ورود ندارد مگر اینکه درگیری های طایفی و مذهبی رخ دهد که دخالت بکند.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار