تاریخ انتشار :

چين

مساجدِ آپارتمانی در هنگ کنگ

مسلمانان هنگ کنگ که برنامه های عبادی و آموزش اسلامی خود را در یک مسجدِ آپارتمانی انجام می دهند، به دنبال احداث مسجدی جدید و کمک دولت در این زمینه هستند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، یکی از مساجد مسلمانان در هنگ کنگ در یک واحد آپارتمانی واقع در کوان تانگ است. در این مسجد و مدرسه اسلامی، ۲۵۰ دانش‌آموز دختر و پسر تحصیل می‌کنند.

قاری محمد اویس، مُدرس دروس اسلامی مسجد کوان تانگ می‌گوید: اولین مسجد در کوان تانگ در سال ۱۹۹۹ ساخته شد. ما در آن زمان فقط ۱۲ کودک دانش‌آموز داشتیم به همین خاطر آموزش آنها را در مسجد آغاز کردیم. ولی امروز ۲۵۰ دانش‌آموز داریم و فضای کافی برای تحصیل همه آنها در این واحد آپارتمانی وجود ندارد. حالا ما به دنبال پیدا کردن فضایی بزرگتر برای ساختن یک مسجد هستیم. ما از دولت در این زمینه درخواست کمک کرده‌ایم.

مندی چیوک از سازمان خدمات اجتماعی «اتحاد هنگ کنگ» می‌گوید: مسأله فقط پیدا کردن مکانی برای ساخت مسجد نیست. بلکه پذیرش جامعه نسبت به این مسأله هم مهم است. در اینجا حتی وقتی مدارس محلی شروع به پذیرش دانش‌آموزانی از اقلیت‌های قومی می‌کنند بعضی از والدین چینی به فکر تغییر مدرسه فرزندانشان می‌افتند چون به اقلیت‌ها به چشم بیگانه نگاه می‌کنند. همین دید تبعیض‌آمیز که از سنین کودکی به فرد القا می‌شود باعث دوری قومیت‌های مختلف از هم می‌شود و ممکن است سبب برداشت‌های اشتباه، تعصبات نژادی و انزوای اقلیت‌ها شود. به همین خاطر مردم یک منطقه ممکن است نسبت به ایجاد مسجدی در نزدیکی محل زندگیشان تردیدهایی داشته باشند. بنابراین تبعیض و تعصبات نژادی از دیگر مشکلاتی است که ممکن است باعث ایجاد سختی‌هایی برای ساختن مسجدی جدید شود.

محمد اویس در این باره می‌گوید: «خوشبختانه در حال حاضر ما مشکلی با مردم منطقه نداریم، اما مدتی قبل مشکلاتی وجود داشت مثل اینکه برخی افراد اقدام به کثیف کردن راه پله‌های ساختمان می‌کردند و یا بطری‌های مشروبات الکلی را روی راه‌پله‌های ما می‌شکستند و اینگونه حرکت‌ها علیه ما وجود داشت. اما بعد از نصب دوربین‌های مدار بسته این مشکلات برطرف شد.»

*زبان کانتونی در چین

تام لی چین کاین از دانش‌آموزان کانتونی مسجد کوان تانگ است. (زبان کانتونی از زبان‌های رسمی و اصلی کشور چین است. کانتونی‌ها از اقوام اکثریت کشور چین هستند). او درباره نگاه چینی‌ها به مسلمانان می‌گوید: همه مساجد اینجا تعدادی دانش‌آموز کانتونی زبان دارد. من فکر نمی‌کنم مشکل مردم با مسلمانان، فقط زبان آنها باشد. مشکل اصلی این است که ما در هنگ کنگ گفته‌های منفی زیادی درباره اسلام می‌شنویم، مثلا درباره جنایات داعش. این اظهارات منفی باعث می‌شود مردم نسبت به اسلام برداشت بدی داشته باشند. وقتی من ارتباطم را با مسلمانان آغاز کردم دیدم که آنها چه مردم خوبی هستند و شبیه هیچ یکی از چیزهایی که در اخبار شنیده بودم نیستند. فکر می‌کنم اینکه رسانه‌ها فقط تصویر منفی را به مردم القا می‌کنند مشکل اصلی است.

شایان ذکر است حدود دویست و پنجاه هزار مسلمان در هنگ کنگ سکونت دارند.

منبع : حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار