تاریخ انتشار :

بررسي علل افزایش شمار تازه مسلمانان در نروژ

ماجرای مسلمان شدن نجات‌یافته کشتار ۲۰۱۱ جزیره اوتویا نروژ

مورتن ابراهیم آبراهامسن، ۲۳ ساله و اهل شهر هامار است. او از کشتار ۲۲ جولای ۲۰۱۱ در جزیره اوتویا که به دست یک افراطگرای دست راستی انجام گرفت، جان سالم به در برد. در این حادثه ۶۹ جوان عضو حزب کارگر نروژ با تیراندازی آندرس بریویک به قتل رسیدند.

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، مترجم طلعت عطریبه نظر میرسد علت رشد اخیر گرایش به اسلام در جامعه لیبرال نروژ، دو دلیل متناقض باشد؛ شورش دوران جوانی و احساس نیاز به قوانینی محکمتر در جامعه نروژ. یک نومسلمان جوان نروژی به روزنامه آفتن پستن میگوید:«من گمان میکنم ما به قوانینی محکمتر نیازمندیم».

هیچکس نمیداند از میان خود نروژیها دقیقا چه تعداد به اسلام گرویده‌اند. اما بر اساس آخرین بررسی‌ها، شمار نومسلمانان نروژی (غیر مهاجر) که در اواخر دهه ۹۰حدود ۵۰۰ تن بود، اکنون به حدود ۳۰۰۰ تن رسیده است. گرچه این هنوز رقم کوچکی از جمعیت نروژ است، اما با توجه به دلایلی که برای این گرایش عنوان میشود، رشدی چشمگیر داشته است. خانم آن سوفی رولد، استاد مطالعات مذهبی میگوید:«مسلمان شدن شاید افراطی ترین شکل شورش جوانی امروز باشد». به عقیده وی اسلام مذهبیست که میتواند از نومسلمان «روش زندگی کاملا متفاوت از گذشته وی» را بخواهد.

آندرس برینگ برویک (2)

آزادیهای اجتماعی که با اعتراضات دانشجویی دهه ۶۰ به دست آمد اکنون ظاهرا خود مایه شورش بخشی از نسل نو شده است. این تناقضی آشکار در جامعه‌ای است که همواره به آزادی، برابری و استقلالی که برای آن جنگیده بود، میبالید.

یک زن جوان ۲۶ ساله نروژی به نام السا، به روزنامه آفتن پستن میگوید که در گذشته با گروه بدی آشنا شده و به مواد مخدر و الکل رو اعتیاد پیدا کرده بود. بعدها به دعا کردن روی آورد و کمی بعد در کلاسهای زبان عربی شرکت کرد. این کلاسها تصویر مثبتی از اسلام به او داد. او مطالعاتش را بیشتر کرد تا اینکه به اسلام گروید. السا میگوید که آنچه او را به اسلام جذب کرد قوانین اسلامی بود که بسیار قویتر از قوانین جامعه نروژ هستند. «من فکر میکنم که مردم به قوانین و مقررات و نیز تبعات آن یعنی تشویق و مجازات، احتیاج دارند. آنها به چیزی برای باور کردن نیاز دارند».

 

تجریه مذهبی در اوتویا

مورتن ابراهیم آبراهامسن، ۲۳ ساله و اهل شهر هامار است. او از کشتار ۲۲ جولای ۲۰۱۱ در جزیره اوتویا که به دست یک افراطگرای دست راستی انجام گرفت، جان سالم به در برد. در این حادثه ۶۹ جوان عضو حزب کارگر نروژ با تیراندازی آندرس بریویک به قتل رسیدند. مورتن پس از این حادثه مسلمان شد. او میگوید هنگامی که به سختی تلاش میکرد خود را از دید قاتل پنهان کند، تجربه‌ای مذهبی داشته است. مورتن پس از اعلام مسلمان شدنش در برابر سازمان اسلامی نروژ در اسلو گفت: «هیچکس به این تصمیم روی خوش نشان نداد. علنا همه گمان میکردند که من نیاز به مراقبت دارم و تحت فشار مسلمان شده‌ام. اما حالا چهار سال گذشته است و من از تغییر دینم بسیار راضی هستم. من آرامشی را که به دنبال آن بودم یافتم». او و چند مسلمان دیگر در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که بر اساس دستورات قرآن آنان موظفند به قوانین کشوری که در آن ساکنند احترام بگذارند.

گروه ترجمه سایت رهیافتگان

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار