تاریخ انتشار :

مهدي فوقي

تلاش وهابیت در سطح کشورهای دنیا فوق العاده است

 مبلغ عرصه بین‌الملل با بیان این‌که صدور انقلاب تنها از سوی مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد، گفت: به عقیده بنده اصلی‌ترین محافل تبلیغی در دست شیعیان است؛ محافلی که سخن برای گفتن دارند و أثرگذار هستند. بنده فکر می‌کنم دلیل این تأثیر نیز حضور حضرت امام راحل در فرانسه بوده است.

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، مهدی فوقی از مبلغان عرصه بین‌الملل است که تاکنون در کشورهای مختلف آفریقایی و اروپایی به تبلیغ دین مبین اسلام و فرهنگ ناب محمدی پرداخته است.

«فرانسه»، «بلژیک»، «ساحل عاج»، «کومور» و «کنیا» از جمله کشورهایی است که فوقی در مدت هشت سال تبلیغ خود در عرصه بین‌الملل توانسته به سبب تسلط بر زبان‌های فرانسوی و عربی، در آن‌ها به بیان فرهنگ محمد و آل محمد(ص) بپردازد.

 

کتاب‌هایی همانند «مشق‌های مشرقی»، «من دیده‌ام، تو باور کن» و «سیره بزرگان» از جمله تألیفات این مبلغ عرصه بین‌الملل است. همچنین منتخب جشنواره حضرت علی اکبر(ع) با عنوان مبلغ بین‌الملل که مورد تجلیل دفتر مقام معظم رهبری و رییس جمهور وقت قرار گرفته را نیز می‌توان از دیگر افتخارات فوقی دانست.

 

در حال حاضر این مبلغ بین‌المللی بیشتر در کشورهای فرانسه و بلژیک مشغول به تبلیغ اسلام ناب محمدی است که به همین منظور در گفت‌وگویی تفصیلی و صمیمی با وی به بررسی وضعیت مسلمانان به ویژه شیعیان این کشور، دیدگاه دولت و ملت این کشور نسبت به اسلام، مسلمانان، شیعیان، ایرانیان و غیره پرداختیم.

 

 

 

رسا ـ در حال حاضر وضعیت مسلمانان فرانسه چگونه است و چند درصد‌ این کشور را مسلمانان تشکیل می‌دهند؟

 

بنده درصد دقیق مسلمانان فرانسه را نمی‌دانم، ولی جمعیت نسبتاً خوبی دارند. وضعیت مسلمانان در فرانسه پس از ایجاد داعش تغییرات اساسی کرده است. با توجه به برنامه‌ای که غرب برای اسلام و ایران هراسی داشته و دارد، عده‌ا‌ی از مسلمانان که بیشتر آن‌ها از فرانسه و بلژیک هستند را سال‌ها تربیت کرده‌اند. آن‌ها را با یک اسلام آمریکایی و اسلام خشک آشنا کرده‌اند تا از زمینه‌هایی که در آن‌ها وجود دارد، برای ترساندن مردم استفاده کنند و بدین صورت بتواند در موقعیت‌های مختلف با بیداری اسلامی مقابله کند.

 

چند سال پیش در کشورهای اسلامی اتفاقاتی رخ داد که غربی‌ها را بسیار نگران کرد و آن‌ها با موضوع «بیداری اسلامی» روبرو شدند؛ واقعا نیز بیداری اسلامی وجود داشت. رهبر معظم انقلاب در آن زمان تأکید کردند «مواظب بیداری اسلامی باشید؛ چرا که غربی‌ها می‌خواهند برای آن بدل‌سازی کنند.» چون در غرب مسلمانان از اسلام نابی که از جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود، اسلامی که در اجتماع حضور داشته و نسبت به استکبار بی‌تفاوت نیست، مفاهیم جدیدی همانند معنویت، ایثار و شهادت را وارد سیاست کرده، خوششان می‌آید و آرام آرام با این نوع اسلام در حال انس گرفتن بودند؛ ولی دولتمردان غربی این اسلام را مورد هجمه قرار داده، یک اسلام داعشی را به وجود آوردند و در این مسیر، عده‌ای را جذب کردند. یکی از دوستان ما در فرانسه می‌گفت «بیشترین آمار را فرانسه در اعزام نیرو به مناطق جنگی همانند سوریه و عراق برای حمایت از داعش دارد.»

 

حتی پس از پیدایش داعش بسیاری از مسلمانان نگران شدند؛ چرا که نمی‌شد حرف از اسلام زد و مردم از اسلام ترسیده بودند. ولی به عقیده بنده این نوع اسلام داعشی که غربی‌ها به وجود آورده‌اند، سبب رونمایی اسلام ناب محمدی و طرف‌دار پیدا کردن اسلام صادر شده از انقلاب اسلامی می‌شود. بنده خودم در مجامع اسلامی حضور داشته‌ و دیده‌ام که مردم از اسلام ناب محمدی خوششان می‌آید. از اسلامی که سخنان محبت آمیز می‌زند، سخن از صلح می‌زند، سخن از مبارزه با استکبار می‌زند، اسلام خشک نیست، در اجتماع دخیل است و به بانوان در اجتماع نقش می‌دهد خوششان می‌آید.

 

به عقیده بنده پس از داعش وضعیت مسلمانان در کشورهای اروپایی همانند بلژیک و فرانسه یک سازمان‌دهی جدیدی پیدا می‌کند. چرا که مسلمانان تازه دارند خود را پیدا می‌کنند؛ به این معنا که آیا در لشکر اسلام آمریکایی هستند یا در لشکر اسلام ناب محمدی. البته پس از به وجود آمدن داعش، تلفاتی نیز داشته‌ایم؛ ولی اکنون وضعیت مسلمانان در فرانسه و بلژیک وضعیت نسبتا خوبی است و آن‌ها حقیقت را می‌فهمند. در جلسه‌ای که به مناسبت روز قدس در پاریس برگزار شده بود، پس از مراسم، شعارهایی از سوی مردم مطرح شد که فرد به راحتی می‌توانست بفهمد آن‌ها علاقه‌مند به مبارزه با استکبار هستند. استکبار ستیزی برای آن‌ها یک مسأله مهمی است و این الگوگیری را از جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند؛ چرا که اگر مردم به اسلام داعشی ایجاد شده از سوی غرب علاقه داشتند، باید حامی آمریکا و اسرائیل می‌شدند؛ ولی مشاهده می‌کنیم که مردم در روز قدس شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» را مطرح می‌کنند و در این روز عکس امام راحل و مقام معظم رهبری را به دست می‌‌گیرند. به عقیده بنده آینده اسلام در غرب آینده شکل‌گیری بیداری‌های اسلامی جدید است و مردم در آستانه یک فهم هستند.

 

رسا ـ در رسانه‌ها نسبت به رشد اسلام در غرب بسیار تأکید می‌شود؛ آیا واقعا رشد اسلام در غرب همان‌گونه که می‌گویند است؟ دلایل خاصی برای این امر وجود دارد؟

 

بله، ما در غرب حقیقتا شاهد رشد اسلام هستیم. بنده یکی از دلایل رشد اسلام در غرب را انقلاب اسلامی می‌دانم و در این‌باره نیز محتوایی با عنوان «انقلاب اسلامی، مبلغ گمنام مکتب اهل‌بیت(ع)» آماده کرده‌‌ام که هنوز چاپ نشده است. یکی از دلایل رشد اسلام در غرب مدل موفق حکومت اسلامی است. این‌که غرب تمام قد در برابر انقلاب اسلامی می‌ایستد و ایران هراسی را مطرح می‌کند. سعی می‌کند مردم خود را با ساخت فیلم‌های مختلف بترساند و عنوان کند که ایران می‌خواهد برای دنیا مشکل ایجاد کند، نشان از تأثیرگذاری انقلاب اسلامی است. البته متأسفانه مردم این کشورها به دنیا بسیار مشغول شده‌اند، ولی در پایان، یک جای تحقیقی برای آن‌ها باز می‌ماند که ایران کجاست، چه کاری می‌خواهد بکند و وقتی با ایران آشنا می‌شوند، می‌بینند آن‌گونه که غربی‌ها درباره آن سخن می‌گویند نیست.

 

یکی از دوستان بنده می‌گفت: یک خانم ایرانی با مرد سوئدی ازدواج کرده بود و شوهر وی پس از مدتی به ایران آمد. وقتی بنده را دید، بسیار ترسید و گفت «تروریست.» ولی وقتی با بنده چند ساعتی صحبت کرد گفت «در کشور ما می‌گویند که روحانیان تروریست هستند؛ در حالی که دروغ می‌گویند.» حتی یک بانوی غربی یک بار از بنده پرسید «هنگام سفر به ایران چه چیزهایی باید با خود همراه داشته باشم؟» به وی گفتم: لیست وسایلی که می‌خواهید به ایران بیاورید را به بنده بدهید تا بگوییم کدامشان لازم است و کدامشان لازم نیست. وقتی لیست را از وی گرفتم مشاهده کردم در لیست خود نام وسایلی را نوشته که فرد برای سفر به جنگل‌های آمازون نیاز دارد. به وی گفتم: مگر می‌خواهید به جنگل‌های آمازون سفر کنید که این وسایل را می‌خواهید با خودتان ببرید؟ گفت «بنده شنیده‌ام که وضعیت ایران بسیار وخیم است. در این کشور جنگ است و حتی برق وجود ندارد!» ولی پس از مدتی که به ایران سفر کرده بود، به بنده گفت «به چه میزان دولتمردان ما درباره ایران دروغ می‌گویند!»

 

مردم غرب در سانسور خبری شدیدی درباره انقلاب اسلامی و اسلام ناب قرار دارند. ولی با این وجود می‌فهمند و به نظر بنده جمعیت مسلمانان بیدار روز به روز در حال افزایش است و این یک واقعیت است.

IMAGE635765475800506115

 

 

رسا ـ وضعیت شیعیان در فرانسه چگونه است؟ شیعیان بیشتر از کدام کشورها هستند؟

 

ما در فرانسه دو دسته شیعه داریم؛ یک دسته شیعیانی هستند که فرانسوی بوده و تعدادشان به هر جهت قابل توجه نیست، ولی کم هم نیست. دسته دیگر از شیعیان فرانسه مهاجر از کشورهای «الجزایر»، «لبنان»،«عراق» و دیگر کشورهای اسلامی هستند. به عقیده بنده اصلی‌ترین محافل تبلیغی در دست شیعیان است؛ محافلی که سخن برای گفتن دارند و أثرگذار هستند. بنده فکر می‌کنم دلیل این تأثیر نیز حضور حضرت امام راحل در فرانسه بوده است. یکی از شیعیان فرانسه به بنده گفت «آیا برای زیارت می‌آیی؟» به وی خندیدم و گفتم «زیارت کجا! مگر شما اینجا امامزاده دارید؟» گفت «شما بیاید تا بگوییم.» با وی از شهر خارج شدیم و پس از طی مسافتی به «نوفل لوشاتو» رسیدیم. بنده متوجه شدم که منظورشان از زیارتگاه اینجا است، ولی باورم نمی‌شد که این کار برای مردم آن‌جا سنت شده است. نخست خیال کردم که تنها وی این‌گونه است، ولی مشاهده کردم افرادی می‌آیند و در آن‌جا نماز می‌خوانند. تأثیر حضور امام راحل بر شیعیان فرانسه بسیار قابل توجه بوده و این موضوع به نسل بعد نیز منتقل شده است.

 

البته شیعیان در تمام دنیا مظلومیت خود را دارند؛ ولی میان عموم مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و نسبت به آن‌ها اعتماد بیشتری وجود دارد. ولی مظلومیت شیعیان در تمام کشورها وجود دارد. برای نمونه در بلژیک مسجد مهم امام رضا(ع) متعلق به شیعیان است، ولی افرادی هستند که داعشی‌ها، وهابی‌ها و سلفی‌ها را مأمور می‌کنند تا این مسجد را در روز آتش بزنند و امام جماعت مسجد که فردی به نام شیخ عبدالله دهدود بود را به شهادت برسانند. علت این کار چیست؟ آن هم در بروکسل پایتخت بلژیک که مقر اتحادیه اروپا در آن قرار دارد و یک کشور امنیتی به شمار می‌آید. مگر فرد می‌تواند در برابر چنین موضوعی بی‌تفاوت باشد و اظهار بی‌اطلاعی کند که چه فردی این مسجد را به آتش کشیده است؟! البته وقتی شیخ عبدالله دهدود شهید شد، در مراسم تشییع او افراد به گونه‌ای شرکت کردند که گویی مراسم تشییع شهدای ما در شهرهای اصفهان، قم، تهران و دیگر شهرها برگزار شده است. حتی مسیحیان نیز در این مراسم شرکت کرده بودند. شیخ عبدالله در بلژیک فرد مؤثری بود؛ به چند زبان تسلط داشت و بسیاری از بلژیکی‌ها به دست ایشان مسلمان شده بودند. حتی حدود ۲۰۰ شاگرد بلژیکی داشت که طلبه وی بودند.

 

به طور کلی شیعیان در کشورهای غربی وضعیت خوبی دارند و به عنوان پیام آوران حقیقت، مردم به آن‌ها اعتماد دارند و می‌گویند «شیعیان افراد آرامی هستند که به دیگران کمک می‌کنند. وضعیت دینیشان را مهم می‌شمارند. افراد فهمیده‌ای بوده و منسجم هستند.» هر چند از هم پراکنده هستند، ولی هدفشان آن‌‌ها را منسجم کرده است.

 

رسا ـ آیا در دیدگاه غرب میان مسلمانان و شیعیان تفاوت وجود دارد؟ آیا نگاهی که غربی‌ها به مسلمانان افراطی دارند به شیعیان نیز دارند؟

 

خیر، این‌گونه نگاهی ندارند. امروز پرچمدار اسلام ناب و حقیقی «شیعه» است و شیعه جایگاه خوبی در میان مسلمانان برای خود ایجاد کرده است. داعشی‌ها نیز به سمت طرد شدن می‌روند. البته سبب ایجاد اختلاف در خیمه‌گاه مسلمانان شده‌اند، ولی با عملکرد آن‌ها تمایل مسلمانان به شیعه بیشتر شده و تشیع جایگاه خوبی دارد. امروز پرچمدار حرکت‌های اسلامی شیعیان و اهل تسنن هستند. سنی‌هایی که داعشی نیستند، بسیار به شیعیان نزدیک هستند. در مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) شرکت می‌کنند و علاقه‌مند به اهل‌بیت(ع) هستند.

 

البته ما در غرب بحث شیعه و سنی نمی‌کنیم؛ چرا که نگرانی غرب به سبب وحدت میان شیعه و سنی است و به همین دلیل نیز داعش را به وجود آورد. امروز ما باید به تقویت روابط میان شیعه و سنی در تمام جهان حتی کشور خودمان بپردازیم. شیعه در غرب پرچمدار وحدت است و به دنبال تبلیغ خود نیست. ما هر جایی می‌رویم به دنبال این نیستیم که بگوییم شیعه هستیم، بلکه می‌گوییم ما مسلمان هستیم و همان‌گونه که در شیعه بودن ما در محبت اهل‌بیت(ع) بسیار نمایان است، محبت اهل‌بیت(ع) در بسیاری از اهل تسنن نیز وجود دارد و فکر می‌کنم اهل تسنن پله پله به تشیع نزدیک می‌شوند.

 

رسا ـ برخورد نظام سیاسی فرانسه با دین چگونه است؟

 

متأسفانه برخورد بسیار بدی دارند. آزادی را در فحشا و فساد دنبال می‌کنند تا بتوانند اندیشه‌های اسلامی را به حاشیه بکشانند. به همین دلیل است که دین در غرب حتی محور که نمی‌تواند باشد، در حاشیه نیز نمی‌تواند قرار گیرد. یک مبلغ حق ندارد در این کشور تبلیغ کند و با دیگران ارتباط بگیرد. حتی در آن‌جا مسلمانان را تفتیش بدنی می‌کنند و برخوردهای بدی دارند. کشورهای غربی کشورهای لائیک هستند و در آ‌ن‌ها دین جایگاهی ندارد. اجازه نمی‌دهند که مردم حقیقت را بفهمند.

 

اگر غربی‌ها اجازه دهند تا مبلغان درباره اسلام ناب درست تبلیغ کنند و یا مردم خودشان تصمیم بگیرند، تفاوت بسیار فوق‌العاده‌ای نسبت به گرایش در اسلام و گسترش آن ایجاد خواهد شد. سانسور خبری که امروز ایجاد کرده‌اند، نشان‌ دهنده نگرانی آن‌ها از رشد اسلام است. ولی با این وجود که اسلام و انقلاب اسلامی را در سانسور خبری خود قرار داده‌اند، شاهد رشد قابل توجه آن‌ها هستیم. ولی اجازه نمی‌دهند تا مبلغان کار کنند و همه کارها در خفا صورت می‌گیرد.

 

 

 

رسا ـ با وجود برخوردهای امنیتی نظام سیاسی فرانسه با تبلیغ، آیا مسائل اجتماعی را نیز می‌توانید بیان کنید یا تنها باید به بیان مسائل فردی دین قناعت کنید؟

 

بنده مسائل اجتماعی را هر چند تخلف است، ولی بیان می‌کنم؛ وگرنه اجازه بیان چنین مسائلی را نمی‌دهند. چون از بیان این مسائل رعب و وحشت دارند. ولی آیا فردی می‌تواند در کشورهای غربی باشد ولی نسبت به روز قدس بی‌تفاوت باشد؟ روز قدس، روزی است که هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود. خود غربی‌ها نیز نسبت به این روز آشنا هستند. آیا می‌شود به بحث استکبار ستیزی نپرداخت؟! امروز مردم به دنبال مبارزه با استکبار و دفاع از مظلوم در هر نقطه و با هر دینی هستند.

 

این‌که مقام معظم رهبری می‌فرمایند «توافق بشود یا نشود ما دست از حمایت برادران خود بر نمی‌داریم» این موضوع یک اصل دینی است. ما در کشورهای خارجی نمی‌توانیم سخن از فلسطین، ظلم‌ستیزی و دفاع از مظلوم نزنیم و این مسائل خود به خود به محافل مذهبی راه دارد.

IMAGE635765475800026087

رسا ـ وضعیت مسیحیت در کشورهای غربی چگونه است؟

 

در غرب پس از رنسانس دیگر مسیحیت دیده نمی‌شود. به قول خودشان خدا مرده است. کلیساها در غرب مرده‌اند و حرفی برای گفتن ندارند. حتی وهابی‌ها نیز سخنی برای گفتن ندارند؛ ولی افراد را شست‌وشوی مغزی می‌دهند و در برابر اسلام ناب بدل سازی می‌کنند. وهابیت به جای شهادت و ایثار بدلی همانند عملیات‌های انتحاری را جایگزین کرد و جوانانی که به دنبال بیداری هستند را موقتا تحت تأثیر قرار می‌دهد. ولی وهابی‌ها حرفی برای گفتن ندارند و اگر افراد جذب شده به آن‌ها پس از مدتی اگر با مکتب اهل‌بیت(ع) آشنا نشوند، افراد پوچ‌گرا و افسرده‌ای می‌شوند. دین در غرب جایگاهی ندارد به همین دلیل مسیحیت و وهابیت نیز نمی‌تواند مردم را سیراب کند. یکی از تأثیرات انقلاب اسلامی و اسلام ناب در دنیا این بود که مردم را به نیاز فطری آن‌ها یعنی دین‌گرایی نزدیک‌ کرد و این‌ها وقتی به سمت اسلام اهل‌بیت(ع) و شیعی می‌آیند، احساس نیاز بیشتری می‌کنند و تحقیق می‌کنند.

 

ما تعداد زیادی از افراد غربی را داریم که آرزو دارند بیایند در قم و درس طلبگی بخوانند. یکی از جوانان غربی می‌گفت «من آرزو دارم یک روزی در قم مکتب اهل‌بیت(ع) را فرابگیرم.» جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند شرایط لازم برای حضور آن‌ها را فراهم کند وگرنه آن‌ها آرزو دارند بیایند و در قم تحصیل کنند و بنده مکررا این موضوعات را از افراد به ویژه تازه مسلمان که حتی مهندسی نیز خوانده‌اند شنیده‌ام.

 

رسا ـ دیدگاه مردم فرانسه نسبت به ایرانیان چگونه است؟ آیا تفاوتی میان دیدگاه دولت و ملت این کشور نسبت به ایرانیان وجود دارد؟

 

در دیدگاه دولت و ملت فرانسه نسبت به ایرانیان تفاوت وجود دارد. مردم فرانسه ایرانیان را افراد با فرهنگی می‌دانند و افرادی که کشور ما را مشاهده کرده‌اند، ایران را یک کشور در حال رشد و توسعه می‌دانند. سرعت رشد کشور را فوق‌العاده می‌دانند و میان گفته دولت و رسانه‌هایشان با آن‌چه خودشان مشاهده می‌کنند، تفاوت قائل می‌شوند. بنده مکررا با فرانسوی‌هایی که ایران را دیده‌اند صحبت کرده‌ام و آن‌ها می‌گویند «ما فکر نمی‌کردیم که دولتمان درباره ایران به این میزان دروغ بگوید!»

 

یک تفاوت بسیار زیادی میان دیدگاه دولت و ملت فرانسه درباره ایران و انقلاب اسلامی وجود دارد؛ ولی ما ضعیف کار کرده‌ایم. باید بیشتر درباره انقلاب اسلامی سرمایه‌گذاری کنیم و فکر می‌کنم تنها فردی که تمدن ایران و رشد انقلاب اسلامی را توانسته به خارج از کشور صادر کند، مقام معظم رهبری هستند و بقیه از این موضوع غافل هستند. ایشان بسیار در انتقال فرهنگ، تمدن و رشد انقلاب اسلامی به مردم خارج از کشور مؤثر بوده‌اند. البته رسانه‌ نیز در دست ما نیست و ما در غرب رسانه نداریم؛ ولی می‌شود در این موضوعات موفق بود؛ چرا که مردم غرب مقداری نسبت به رسانه‌های دولتی خود بی‌اعتماد شده‌اند، ولی با این وجود رسانه‌ها بی‌تأثیر نیستند.

 

رسا ـ تلاش‌های تبلیغی وهابیت در کشورهای مختلف همانند فرانسه چگونه است؟

 

تلاش وهابیت در سطح کشورهای دنیا فوق العاده است. یعنی از لحاظ اعزام مبلغ، وضعیت تبلیغ، ورود به صحنه‌های اجتماعی، مجوز گرفتن، مسجد ساختن و غیره تلاش ویژه‌ای دارند. جذبشان نیز ویژه است؛ ولی توفیق چندانی ندارند. درست است که افرادی را جذب می‌کنند، ولی پس از مدتی این افراد به دامن تشیع باز می‌گردند. با این وجود تلاش وهابی‌ها قابل مقایسه با ما نیست. بنده یک بار در هواپیمایی برای تبلیغ می‌رفتم، من یک نفر بودم ولی آن‌ها ۱۰ نفر بودند؛ ۱۰ نفر از یک کشور برای تبلیغ به یک شهر می‌رفتند. این‌ها برای خود برنامه دارند و برای نمازخانه‌های فرودگاه‌ها، مساجد و غیره برنامه‌ریزی دارند. برو و بیایی دارند. تلاش فراوانی می‌کنند و عده‌ای نیز جذب آن‌ها می‌شوند ولی توفیق خاصی ندارند؛ چرا که کام افراد جذب شونده از اسلام شیرین نمی‌شود.

 

تبلیغ وهابیت نتیجه چندانی ندارد، ولی جذب دارند. مخاطبان خود را به چند دلیل مورد تأثیر قرار می‌دهند؛ نخست این‌که برای تبلیع در عرصه بین‌الملل برنامه دارند. سازمان دارند و عده‌ای را حمایت می‌کنند. البته روحانیت ما نیز منتظر حمایت پولی کسی نیست. نگاه بنده به تبلیغ بین الملل پولی نبوده است. منتظر حمایت نیستم و شاید با حداقل‌ها به تبلیغ رفته‌ام. ولی حمایت محتوایی، برنامه‌ای و تشکیلاتی نیست. در حالی که وهابی‌ها تمام این حمایت‌ها را دارند. یکی از شیعیان آفریقا می‌گفت «وهابیت برای ما پول خرج می‌کند، حمایت می‌کند، حضور مستمر دارد و ما به آن‌ها دسترسی داریم؛ ولی شماها بسیار مؤثر هستید، پولی برای ما هزینه نمی‌کنید، ولی با ما مهربان هستید، با ما رفت‌وآمد می‌کنید، رنگ پوست ما برای شما مهم نیست و به فرزندان ما محبت می‌کنید.» ما چنین مکتبی داریم. سنت پیامبر(ص) را تشیع دنبال می‌کند و آن‌ها نمی‌توانند همانند ما باشند، ولی کار می‌کنند. حتی به عقیده بنده، مسیحیان و وهابیت از منابع ما برای تبلیغ خود بهره می‌برد. ولی تصنعی بوده و واقعی نیست. هر چند تشکیلات سازمان یافته و با برنامه دارند، ولی پشتوانه‌ فکری تشیع بسیار قوی است که متأسفانه قدردان آن نیستیم.

 

اکنون شما یک جایی را معرفی کنید که مرکز تربیت مبلغ برای عرصه بین‌الملل باشد! البته «جامعه المرتضی» حضور دارد که شخصی است. فکر نکنم از حمایت حوزه نیز برخوردار باشد. باید از آقای «زادهوش» نیز در این عرصه تشکر کرد؛ تنها فعال تربیت مبلغ برای خارج از کشور که به صورت تشکیلاتی و با برنامه تلاش می‌کند، ایشان است. اگر این کار در حوزه صورت می‌گرفت به چه میزان برد و أثر داشت! البته کارها خودجوش همیشه أثر بیشتری دارند و بهتر است. به عقیده بنده آقای زادهوش یک کار نو کرده‌اند که باید از وی تشکر و قدردانی کرد.

 

 

 

 

رسا ـ وهابیت در سطح دنیا پول‌های بسیار هنگفتی برای تبلیغ هزینه می‌کنند؛ به گونه‌ای که پولشان مبلغشان است؛ در فرانسه نیز چنین اوضاعی حاکم است؟

 

محور تبلیغ در وهابیت پول است؛ یعنی یکی از مهم‌ترین کارهای وهابیت در جذب دیگران هزینه کردن پول‌های هنگفت است. فردی می‌گفت «یکی از وهابی‌ها ساختمانی را برای قریب به هزار نفر از جوانان غربی که آواره بوده‌اند اجاره کرده و تغذیه آن‌ها را تأمین می‌کرده است. سپس به آن‌ها آموزش وهابیت می‌داده که پس از مدتی همین وهابی مسؤول اعزام وهابیون بلژیک برای کمک به گروهک تروریستی داعش می‌شود.» وهابی‌ها جوانان آواره در غرب را جذب کرده و پس از آموزش وهابیت، آن‌ها را به مناطق درگیر همانند سوریه و عراق جهت پیوستن به داعش اعزام می‌کنند.

139311171207169814683964

رسا ـ آیا به همان میزانی که نظام سیاسی فرانسه برای تبلیغ شیعیان محدودیت ایجاد می‌کند برای وهابیت نیز ایجاد می‌کند؟

 

خیر، برای وهابیت ایجاد نمی‌کند. در کشور فرانسه وهابیت و یهود به راحتی تبلیغ می‌کنند. حساسیت فرانسوی‌ها بیشتر بر روی تبلیغ شیعیان است؛ وگرنه وهابی‌ها با لباس‌های تبلیغی خود تردد کرده و تبلیغ می‌کنند. حتی در مکان‌هایی که وهابی‌ها حضور دارند، یک نوع کمربند حفاظتی برای آن‌ها ایجاد می‌کنند و دارای حمایت‌های ویژه هستند. وهابی‌ها در امر تبلیغ در فرانسه راحت هستند.

 

رسا ـ دلیل تمایل غربی‌ها به اسلام خشک و متعصب وهابیت چیست؟

 

این اسلام، اسلامی است که دولتمردان غربی ساخته‌اند، به فرموده مقام معظم رهبری این‌ها اسلام را بدل سازی کرده‌اند. این بدل سازی نیز برای بدنام کردن اسلام ناب صورت می‌گیرد و می‌خواهند اسلام را دین خشونت، تهجد، جمود،‌ کشتار و ترور نشان دهند. چون دولتمردان غربی می‌دانند اگر مردمانشان با اسلام ناب ارتباط برقرار کنند، خودشان آینده تاریکی خواهند داشت. غربی‌ها می‌دانند که اسلام بدلی منافع و متاع آن‌ها را حفظ می‌کند به همین دلیل بدل سازی می‌کنند. وهابیت بدل سازی برای مقابله با اسلام ناب است.

 

رسا ـ دلیل رویگرداندن مردم فرانسه از وهابیت نیز همین مسائل است؟

 

بله، این مذهب نمی‌تواند پاسخ‌گوی مردم باشد؛ چون بطن و محتوا ندارد. پاسخ‌گو نیست. در حالی که شیعه در تمام مسائل پاسخ دارد و به همین دلیل اگر طلبه شیعی بخواهد تا آخر عمر هم تحصیل کند، محتوا وجود دارد. در حالی‌که وهابیت عمق، محتوا و بطن ندارند که بتواند جمعیت‌های تازه مسلمان را سیراب کند. بنده به یک جوان بلژیکی که قبلا وهابی بوده و شیعه شده بود گفتم: چرا شیعه شدی؟ گفت «در وهابیت آن‌چرا به دنبال آن بودم نیافتم. نخست شبیه سازی کرده بودند ولی سپس متوجه شدم که این‌ها چیزی ندارند و اکنون که شیعه شده‌ام می‌دانم که اسلام ناب چیست!» شیعه جواب‌گو است و افراد را اقناع می‌کند، در حالی که آن‌ها افراد را سرکوب می‌کنند. حتی وهابیت اجازه مطرح شدن هر پرسشی را نمی‌دهد و افراد در هر جایی حق ندارند هر بحثی را مطرح کنند.

 

رسا ـ برگزاری مراسم‌های مذهبی در فرانسه چگونه است؟

 

فوق‌العاده خوب و خودجوش است. تمام این مراسم‌ها نیز یک هدف را دنبال می‌کنند و وحدتی که فرد در مراسم‌های اهل‌بیت(ع) در دنیا می‌بیند در جایی نمی‌بیند. هر چند این مراسم‌ها خودجوش هستند، ولی هدفمند، با برنامه و مسنجم هستند؛ چرا که مدل الگوسازی جمهوری اسلامی ایران یک مدل موفقی بوده و این‌ها نیز الگوبرداری کرده‌اند؛ به همین دلیل عزاداری خودجوش انجام می‌دهند.

 

حتی اخیرا مسلمانان فرانسه برای کسب مجوز جهت برگزاری مراسم‌های عزاداری در خیابان‌ها تلاش می‌کنند و هر چند دولت فرانسه به این‌ها مجوز نمی‌دهد، ولی برخی مواقع نیز نمی‌توانند اجازه ندهند. آمار برگزاری مراسم‌های مذهبی در این کشور بسیار خوب است و فرد گاهی مشاهده می‌کند که جمعیت عزادارن به ویژه در ماه محرم وارد خیابان می‌شود و دولت نیز نمی‌تواند جلوی آن‌ها را بگیرد. خود مردم فرانسه نیز در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند؛ چرا که برایشان جذابیت داشته و دین را مشاهده می‌کنند. مردم غرب دین را در زندگی ندارند و تنها گرفتار دنیا شده‌اند. یکی از افراد مسلمان شده می‌گفت «من به واسطه امام حسین(ع) مسلمان شدم. امام حسین(ع) من را بیدار کرد؛ در حالی که به سبب مشروبات و رسانه‌ها خواب بودم.» دولتمردانشان مردم را با مشروبات و دیگر مسائل مشغول کرده‌اند؛ یعنی در فضای مجازی قرار داده‌اند و مردم زیاد در فضای حقیقی نیستند.

منبع : رسا

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار