تاریخ انتشار :

توبه کرده‌ام اما دوباره… لذت گناه را چطور فراموش کنم؟

چندین بار توبه کرده‌ام و بسیاری از گناهان را دیگر مرتکب نشده‌ام ولی هر چند وقت یک بار ذهنیات گذشته فکرم را مشغول می‌کند و وسوسه‌ام می‌کند تا برخی کارهای نادرست را انجام دهم؛ البته بلافاصله بعد از انجام آن پشیمان می‌شوم.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) ،کتاب «ره‌نمای طریق» مجموعه‌ پرسش‌ها و پاسخ‌های برای زندگی بهتر است. مردم جزئی‌ترین اتفاقات و مشکلاتشان را برای آیت الله جاودان تعریف کرده‌اند و ایشان هم پدرانه پاسخ داده‌اند.در این بخش، چند پرسش و پاسخ درباره گناه و توبه را می‌خوانیم:

اگر تنها و بدون معلم بمانید، صیدِ شیطان می‌شوید

-با سلام. مدتی است که تصمیم گرفته‌ام جهاد با نفسم را شروع کنم اما نمی‌دانم از کجا و چطور شروع کنم ؟ خواهش می‌کنم بگویید چطور در این راه شل نشوم و از این هدفم دور نشوم؟ چطور از گناهان گذشته‌ام توبه حقیقی کنم؟

آیت‌الله جاودان: سلام علیکم و رحمه الله ، از نماز شروع کنید. نمازتان را درست کنید که اول نماز است و مهمتر از همه چیز نماز است البته باید نماز صحیح بخوانید. سپس باید گناه را از زندگی خودتان حذف کنید البته بطور کامل باید گناه از بین برود. برای آشنایی با گناهان، کتاب «گناهان کبیره» نوشته آیت الله دستغیب را بخوانید و در این راه کوشش کنید. برای اینکه بتوانید در این راه بمانید باید مواعظ یک عالم خبیر را بشنوید. آدم اگر تنها و بدون معلم باشد بوسیله شیطان صید می‌شود؛ ثانیاً هر روز به امام زمان توسل داشته باشید، حتماً.

گنهکار که دیگر احترام ندارد!

-سلام استاد عزیز بنده سعی میکنم دچار گناه غیبت نشوم ولی مشکلی که دارم این است در مجالسی که غیبت دیگران می شود و خصوصا اگر غیبت کننده سن وسال دار باشد، به خاطر اینکه بی احترامی نکرده باشم، نمیتوانم تذکر دهم که غیبت نکنید. پیشنهاد شما چیست؟ آیا میتوان شخصیت طرف مقابل را در نظر نگرفت و هر کسی و در هر جمعی باشد، باید به صورت جدی و محکم تذکر داد؟ من یک جایی در احوالات شهید احمدعلی نیری خوانده بودم که اصلا در رابطه با گناه شنیدن غیبت با کسی تعارف نداشت.پیشنهاد شما چیست؟
آیت‌الله جاودان: سلام علیکم و رحمه الله ،درمورد گناه و غیبت بایستی شخصیت طرف را در نظر نگرفت. شخصی که گناه می‌کند، دیگر احترام ندارد. البته می توان به شکلی دفاع از مومنی که غیبت او می شود انجام داد که شخصیت طرف هم لطمه نخورد. مثلا می گویند: به نظر می رسد این صحبت جنابعالی غیبت باشد یا ممکن است غیبت بشود و امثال این جملات.

چه کار کنیم که بر توبه بمانیم و دوباره خراب‌کاری نکنیم؟

-با سلام. من گذشته خوبی نداشتم و مرتکب گناهان زیادی شده ام.چندین بار توبه کرده‌ام و بسیاری از گناهان را دیگر مرتکب نشده‌ام ولی هر چند وقت یک بار ذهنیات گذشته فکرم را مشغول می‌کند و وسوسه‌ام می‌کند تا برخی کارهای نادرست را انجام دهم؛ البته بلافاصله بعد از انجام آن پشیمان می‌شوم. احساس می‌کنم که اوضاعم خیلی خراب است و ناراحت از این هستم که این همه گناه و تصاویر ذهنی و تجربیات نادرست را چگونه از وجودم خارج کنم که سراغم نیاید؟ متأسفانه نتوانستم شیرینی گناه را از خودم خارج کنم.لطفا هم دعایم کنید و هم راهنماییم.

آیت‌الله جاودان: سلام علیکم و رحمه الله. تا بطور کلی از گناهان گذشته دست برندارید امکان معالجۀ آن ذهنیات وجود ندارد. پس اولا: تصمیم بر ترک گناه با کمک خواستن از خدای متعال و ثانیاً جبران خلاف‌ها و خرابی‌های گذشته؛ این دستور و راه معالجه است. اما چکار کنیم که بتوانیم بر توبه بمانیم و دوباره خراب کاری نکنیم؟ راهش را در جواب‌های متعدد عرض کرده‌ام.

۱) نماز خودتان را درست و صحیح بجای آورید مسائل و قرائت و تقلید باید درست باشد.
۲) نمازتان را اول وقت بجای آورید در این دو مسئله دقت کنید.
۳) هر روز توسل به امام زمان علیه السلام را با توجه و اخلاص بجای آورید برای حل این مشکل مثلا هر روز صبح زیارت آل یس را با توجه و تضرع بخوانید و از آن حضرت بخواهید که شما را در ترک کامل گناه کمک کند.
۴) آیا غذا و زندگی شما حلال و پاک است؟ اگر غذای پاک و حلال و زندگی پاک و حلال باشد آدم کمتر رغبت به گناه خواهد کرد و این مسئله را بدقت بررسی کنید.

اگر گناه بفضل الهی ترک شود رفته رفته گریه بر امام حسین(علیه السلام) و زیارت ایشان و توسلات و عزاداری‌ها و نمازها و روزه‌های مستحب می‌تواند گذشته را پاک کرده و ازخاطر شما بیرون کند انشاءالله. به رحمت الهی امیدوار باشید و راه درستتان را پی‌گیری کنید.

تسنیم

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار