تاریخ انتشار :

آمريكا

گزارش خبرنگار امریکایی از روزه داری مسلمانانان فیلادلفیا

«عالیه ز. خبیر»، خبرنگار فیلادلفیادیلی‌نیوز، از برنامه‌های ماه مبارک رمضان در این شهر آمریکا گزارش می‌دهد.

 برای گذراندن ماه رمضان، به‌جز مکه (که آن‌هم دلیلش معلوم است)، هیچ‌جای دیگری در دنیا برای من فیلادلفیا نمی‌شود. هرکس مثل من در میان مسلمانان آمریکا بزرگ شده باشد، می‌داند که ماه رمضان این شهر خیلی خاص است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) احمد عبداله‌زاده مهنه / ماه رمضان از دید من همیشه خانه‌تکانی معنوی بوده. فرصتی برای محاسبۀ نفس و رضد و پیشرفت دینی.

در این مقاله هفت راه گذراندن ماه رمضان در فیلادلفیا را آورده‌ام.

۱٫ افطاری:

وقتی ۱۶ ساعت روزه می‌گیری، آخرین کاری که می‌خواهی بکنی روشن‌کردن اجاق‌گاز است. فقط می‌خواهی نماز مغرب را بخوانی و چیزی بخوری. هر چیزی!

مسلمانان فیلادلفیا گزینه‌های مختلفی برای افطار دارند. بسیاری از مساجد این شهر در ماه رمضان هر شب افطاری می‌دهند. برخی مساجد هم چند روز در هفته با افطاری از نمازگزاران پذیرایی می‌کنند.

«انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه‌های اصالتاً سیاه‌پوست» شنبۀ پیش افطاری سالانۀ خود را با حضور دانشجویان کنونی و دانش‌آموخته‌ها در مسجد فیلادلفیا برگزار کرد.

گذشته از مساجد، برخی در خانۀ خود افطاری می‌دهند.

سه سال پیش، امیر و نفیسه صلاح‌الدین، ساکن «اُوک‌لِین»، هر جمعۀ ماه رمضان در خانۀ خود به بستگان و دوستان افطاری می‌دادند. نفیسه صلاح‌الدین می‌گوید: «هم‌غذاشدن با عزیزانم همیشه برای من حالت خاصی دارد.»

نفیسه که چهار پسر پرجنب‌وجوش دارد، می‌افزاید: «بچه که بودم به‌خاطر همین حس تعلق‌خاطر در افطاری‌های خانۀ دوستان، همیشه چشم‌به‌راه ماه رمضان بودم. خودم که مادر شدم، تصمیم گرفتم همان حس محبت‌آمیز را برای بچه‌هایم به وجود بیاورم.»

اگر افطاری خانگی پیدا نکردید، به این مراکز بروید:

مسجد مسلمانان متحد هر شب افطاری می‌دهد. کمک‌های نقدی برای هزینه‌ها افطاری پذیرفته می‌شود، ولی الزامی نیست.

مسجد مجاهدین روزهای یکشنبه افطاری می‌دهد. کمک‌های نقدی و غیرنقدی، مثل خرما و آب‌معدنی، پذیرفته می‌شود.

۲٫ «ابو» آب‌میوه‌ای

مغازۀ آب‌میوه، نوشیدنی، سالاد و ساندویچ «ابو آب‌میوه‌های» رونق تازه‌ای به راستۀ «چستر» داده است. در ماه رمضان، آب‌میوه‌های ابو در مساجد فیلادلفیا دیده می‌شود. وقتی یک روز تمام در گرمای ۳۳درجه روزه گرفته‌ای، هیچ‌چیز مثل چای سرد زنجبیلی ابو حالت را جا نمی‌آورد.

۳٫ راه‌اندازی مجدد دینی

مساجد شهر ما در همۀ ایام سال برای آموزش دینی مسلمانان و فراهم‌کردن فعالیت‌های سالم خانوادگی، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنند. این فعالیت‌ها در ماه رمضان بیشتر می‌شود.

امام «شهید محمد» که ماه رمضان امسال کلاس‌هایی در مسجد تاریخی فیلادلفیا برگزار می‌کند، دراین‌باره می‌گوید: «ماه رمضان زمان راه‌اندازی مجدد و فرصتی برای شارژ وجدان دینی و ارزیابی وضعیت روحی انسان است.»

کلاس‌های امام محمد روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه از ساعت ۷:۱۵ تا اذان مغرب برگزار می‌شود. کلاس‌ها رایگان است و نیازی به ثبت‌نام ندارد.

۴٫ نورنگاری ساختمان «پِکو»

ساختمان معروف «پکو» هر سال به‌مناسبت ماه رمضان پیام تبریکی را به‌صورت نورنگاری از بام خود نمایش می‌دهد. یکی از سخنگویان این مرکز خبر داده که امسال این پیام در چند شب خاص ماه رمضان به نمایش در خواهد آمد: «به جامعۀ مسلمان: ماه رمضان مبارک!»

۵٫ خرید عید فطر

خانم‌ها! اگر دلیلی برای خرید می‌خواهید، عید فطر دلیل خوبی است.

عید فطر موسمی شاد برای نماز، خوردن و تفریح است. اعضای خانواده به هم عیدی می‌دهند و خانم‌ها بهترین لباس‌هایشان را به تن می‌کنند.

فروشگاه‌های عرضۀ لباس‌ها اسلامی چند روز مانده به عید ساعت‌کاری خود را برای مشتریان دقیقه‌نودی افزایش می‌دهند.

من که خرید خودم را کرده‌ام. ولی به خواهران دقیقه‌نودی، این فروشگاه‌ها را برای خرید لباس و هدایای عید پیشنهاد می‌کنم:

«امها… ترِژِرز»: اجناسی مثل جواهر، کیف و انواع پوشاک؛

«آثِنتیک استِیتمِنتس»: اجناس وارداتی از عربستان سعودی ازجمله پوشاک، کتاب، سی‌دی و کارت‌تبریک‌های اسلامی؛

«اسلامیک پلِیس» یا به قول من «انبار عجایب»: چادر، کتاب، اسباب‌بازی، جورچین و هدایای دیگر؛

«صادق فَشِنز»: گلچینی از روبند، پوشاک زنانه و کفش برای خانم‌های مسلمان خوش‌پوش.

۶٫ آرایش عیدانه

همزمان با آماده شدن خانم‌های مسملمان برای عید فطر، «مزون دو شیک»، آرایشگاه زنانۀ مسلمان‌پسند فیلادلفیا، یازدهم و دوازدهم ژوئیۀ امسال، یعنی آخرین تعطیلات ماه رمضان، دومین برنامۀ «آرایش عیدانه» خود را برگزار می‌کند.

«کِلی هَریس»، مدیر آرایشگاه، دراین‌باره می‌گوید: «آرایش دورهمی به‌مناسبت عید واقعاً حس خواهری را در میان ما به نمایش می‌گذارد.» این آرایشگاه خدمات ویژه‌ای برای آرایش و زیبایی مو، ناخن، حنابندی و ماساژ ارائه خواهد کرد. پذیرایی حلال نیز در شب‌ها برای مشتریان مسلمان فراهم است.

پذیرش بدون وقت قبلی هم صورت می‌گیرد، ولی بهتر است با وقت قبلی بروید. آرایشگاه از حضور پیروان همۀ ادیان استقبال می‌کند. البته ورود آقایان و پسران ممنوع است. ورود دختر و پسر شیرخوارآزاد است.

۷٫ مراکز خیریه

در ماه رمضان، امور خیریه از فضیلت بیشتری برخوردار است. انجمن خدمات اجتماعی اسلامی فیلادلفیا، شورای روابط اسلام و آمریکا و امت متحد فیلادلفیا ازجمله تشکل‌های اسلامی هستند که در ماه رمضان کمک‌های خیریه قبول می‌کنند و به نیازمندان می‌رسانند.

سی‌وسومین «همایش سالانۀ ریاض» هم امسال از ۲۴ تا ۲۶ ژوئیه برگزار می‌شود. ازجمله برنامه‌های این همایش سه‌روزه می‌توان به اینها اشاره کرد: نمازجمعه در پارک فِیرمونت، نمایشگاه مُد لباس، مسابقات ورزشی برای خانواده‌ها، برنامۀ شنا ویژۀ خواهران، کارگاه سلامت، پیاده‌روی ۳کیلومتری، شب‌شعر و… . امسال حدود ۳هزار نفر در این همایش شرکت خواهند کرد.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار