تاریخ انتشار :

هدلی چرچوارد

تازه مسلمان هنرمندی که اولین انگلیسی حاجی در تاریخ شد

هدلی چرچوارد یک انگلیسی هنرمند بود که به اسلام علاقه مند شد و در نهایت به اسلام گروید.

 
به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  تاریخ گواه آن است که حاجی چرچوارد که بعدها نام خود را به محمود مبارک تغییر داد، اولین انگلیسی بود که به زیارت کعبه رفت و حاجی شد.

حاجی چرچوارد در سال ۱۹۱۰ مسلمان شد و به حج رفت. حاجی در خانواده‌ای قدرتمند و بسیار قدیمی و با فرهنگ در بریتانیا به دنیا آمد.

پدرش در جنگ کریمه از کمیسیونرهای ارتش انگلستان بود. برعکس پدر، حاجی به هنر و البته نقاشی علاقمند بود. نقاشی های او در دهه ۱۸۸۰ بسیار معروف بود. حاجی نقاشی های بسیار زیبایی از کعبه و دیگر مکان های اسلامی در مکه نیز دارد.

اما چرچوارد، اسلام را در اسپانیا یافت. او که برای مسافرتی هنری به اسپانیا رفته بود مجذوب کاخ الحمرا در گرانادا یا همان قرناطه شد. مناظر طبیعی و همچنین معماری به جای مانده از مسلمانان در این کشور شوق او به اسلام را دوچندان کرد. حاجی سپس تصمیم گرفت به مراکش برود. او دیگر لباس غربی نمی پوشید چرا که دیگر عاشق فرهنگ اسلامی شده بود. در مراکش بود که به والدینش اعلام کرد مسلمان شده است.

حاجی سپس به مصر رفت. از قریحه خود در هنر برای باز طراحی یک مسجد در قاهره کمک گرفت. او در مصر حتی دانشجوی دانشگاه اسلامی الازهر هم شد. کار حاجی در مصر به جایی رسید که با توانمندی و ذوقی که از خود نشان داد در مسجد کوچکی به وعظ و خطابه مشغول شد.

او سپس با دختر یکی از مسئولان الازهر ازدواج کرد و در سال ۱۹۱۰ میلادی به مکه رفت؛ روحانیون عثمانی و دیگر امامان مکه صلاحیت او را برای حج تصویب کردند و او اولین انگلیسی لقب گرفت که به حج مشرف شده است.

حاجی چرچوارد به سال ۱۹۲۹ در ژوهانسبوگ آفریقای جنوبی به دیار باقی شتافت درحالی که مشکلات سیاسی بسیاری با هموطنان و سیاستمداران استعمارگر انگلیسی پیدا کرده بود. نقاشی های او در دانشگاه Witwatersrand در آفریقای جنوبی نگهداری می شود.

شفقنا

آثار این تازه مسلمان

750px-Hedley_Churchward02 755px-Hedley_Churchward01 761px-Hedley_Churchward03

درباره این تازه مسلمان در ویکی پدیای انگلیسی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار