تاریخ انتشار :

هانيه تركيان دختر ايراني مقيم ايتاليا:

مادرم مسلمان شده ایتالیایی بود و به ما اموخته بود که حجاب داشته باشیم

ایرانیان زیادی هستند که بنا به دلایل مختلف حاضرند به هر قیمت به اروپا و امریکا رفته و آنجا ساکن شوند اما در این میان ایرانیانی هم هستند که با وجود این‌که در غرب به دنیا آمده و بزرگ شده‌‌اند برای زندگی ایران را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گفتگو از  معصومه طاهری / ایرانیان زیادی هستند که بنا به دلایل مختلف حاضرند به هر قیمت به اروپا و امریکا رفته و آنجا ساکن شوند اما در این میان ایرانیانی هم هستند که با وجود این‌که در غرب به دنیا آمده و بزرگ شده‌‌اند برای زندگی ایران را انتخاب کرده‌اند. جالب‌تر ایرانیانی هستند که با وجود زندگی در دنیای متفاوت غربی برای تحصیل علوم اسلامی به کشور مادری‌شان بازمی‌گردند. هانیه ترکیان دختر ایرانی مقیم ایتالیا از آن جمله است. پدرش ایرانی و مادرش ایتالیایی است. زمانی که می‌خواست برای تحصیل علوم دینی به حوزه برود به او پیشنهاد دادند که بهترین مکان ایران است تا بتواند سؤالات و ابهاماتی که در ذهن دارد را برطرف کند، زیرا در ایتالیا مکانی برای تحصیل علوم اسلامی وجود نداشت. برای همین راهی ایران و شهر مقدس قم شد. درحال حاضر وی دانشجوی دکتری اسلام‌شناسی است که در قم درس می‌خواند. با کمک انجمن شهید ادواردو آنیلی (مهدی) توانستیم با وی گفت‌وگویی صمیمی داشته باشیم.

دیگر رهیافتگان ایتالیایی را اینجا ببینید

هر چند پدر شما ایرانی است ولی در فضای ایتالیا بزرگ شدید. چقدر مقید به رعایت حجاب و
پوشش بودید؟
خیلی زیاد چون مادرم هم مسلمان شده ایتالیایی بود و به ما یاد داده بودند که حجاب داشته باشیم. خدا را شکر مشکلی در داشتن پوشش نداشتم؛ البته چون اغلب شناختی از اسلام نداشتند گاهی با کنجکاوی نگاه می‌کردند و گاهی هم عده‌ای مسخره می‌کردند ولی برخورد فیزیکی خاصی مثل کشورهای فرانسه و انگلیس که با افراد مسلمان و باحجاب گاهی می‌‌شود در ایتالیا نبود.

افراد محجبه و مسلمان هم در اطرافتان بود؟
نه فقط من بودم که حجاب داشتم. خدا کمک کرد در آن شرایط حجابم را داشته باشم و تا دیپلم درس خواندم.

در ایتالیا وضعیت مسلمانان به خصوص شیعه چگونه است؟
به نسبت سایر کشورهای دیگر شیعیان فعال نیستند و تعدادشان هم کمتر است. مثلاً در کشور انگلیس شیعیان در لندن تمرکز دارند و در حوزه درس می‌خوانند در حالی‌که در ایتالیا پراکنده هستند و در شهرهای مختلف‌اند البته این به معنای محدود و کم بودن شیعیان نیست، در حال رشد هستند و امیدواریم به انسجام بیشتری برسند.

ایتالیا مقر کاتولیک و مسیحیت است. این فضا برای مسلمانان مشکلی ایجاد نمی‌کرد؟
خب باید مختاط بود و به مسائل سیاسی ورود نداشت تا حساسیت ایجاد شود، ولی درکل به دلیل فضای نسبتاً آزاد برای پیروان ادیان به صورتی خاص برخوردی نمی‌شد. فقط سال ۸۸ به دنبال انتخابات ایران و حوادثی که بعد از آن رخ داد یک سری از افراد با نام اصلاح‌طلبان سبز نشان به مرکز شیعیان و مردم شیعه حمله کردند و با رنگ سبز روی در و دیوار مرکز شعار نوشتند. شاید بیشتر از سوی این گروه‌ سختی پیش می‌آمد.

وهابیون و سلفی‌ها چطور؟ در ایتالیا هواداری دارند؟
متأسفانه بسیار فعال هستند و مساجد و مراکز بزرگ دینی و فرهنگی ساخته‌اند. آنها چون از نظر مالی مشکلی ندارند خیلی کار می‌کنند و فضای مسمومی؛ به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی و اینترنتی علیه شیعیان به‌راه انداخته‌اند و با نشر خرافاتی سعی دارند ذهن مردم را نسبت به شیعیان بدبین کنند.

بازخورد نامه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپایی و امریکایی در ایتالیا چگونه بود؟
نامه ایشان بین مسلمانان و غیرمسلمانان ایتالیا واکنش‌های مختلفی داشت. در میدان شهر کرپی نامه ترجمه شده با زبان ایتالیایی همراه با شاخه گل بین مردم توزیع شد تا خودشان بخوانند و قضاوت کنند. یک‌سری مشتاقانه و از سرکنجکاوی دنبال کردند تا ببینند رهبر ایران چه سفارشی برای آنها دارد و درمقابل گروهی که متأثر از فضای رسانه‌های ضد ایرانی و اسلامی بودند برخورد سردی داشتند. به نظرم باید روی این نامه مهم و استراتژیک خیلی کارکرد.

به نظر شما برای تبلیغ اسلام در ایتالیا چه کارهایی بیشتر تأثیرگذار است؟
امروز اغلب افراد در شبکه‌های مجازی و اجتماعی حضور دارند. به نظرم باید روی این بعد از تبلیغ درست و اصولی اسلام کار بیشتری کرد. شاید تأثیرش از سمینارها و کنفرانس‌های بزرگ و پرهزینه بیشتر باشد چون در اختیار همه است؛ البته فضای سخنرانی و مباحثه هم باز است که گروه‌های مختلف سنی و ادیان دیگر حاضر می‌شوند.

وضعیت چاپ و نشر کتاب‌های اسلامی چگونه است؟
تاکنون کتاب‌ها و مقالاتی ترجمه و منتشر شده است ولی کافی نیست چون هزینه روی دوش خود شیعیان منطقه است. گاهی به دلیل گران بودن برایشان مشکل می‌شود که نیاز به حمایت و کمک دارند زیرا درآمدشان کفاف نمی‌دهد بیشتر کار کنند.

شما ادواردو آنیلی را می‌شناسید؟
جالب است بگویم وقتی به ایران آمدم مستند ادواردو را که دیدم تازه از ماجرایش مطلع شدم. در ایتالیا اصلاً از او گفته نمی‌شود و بایکوت رسانه‌ای زیادی وجود دارد و با وجود شهرت و قدرت زیاد این خانواده در ایتالیا کمتر ادواردو را می‌شناسند حتی به دلیل اخبار و مطالب دروغ برخی درباره او با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند و از حقیقت ماجرا بی‌خبرهستند. امسال تعدادی ازشیعیان از طریق ارسال ایمیل و انتشار در فضای مجازی دعوت کردند تا در تورنتو محل قبر او مراسمی گرفته شود البته چون اجازه ورود نیست احتمالاً بیرون محوطه باید مراسم بگیرند که از من هم دعوت شده است.

به عنوان یک زن مسلمان دو رگه ایرانی – ایتالیایی سبک زندگی اسلامی را چطور می‌بینید؟
اسلام دین جامع و کاملی است که برای همه بخش‌های زندگی برنامه و دستورالعمل دارد ولی مشکل اینجاست که شناخت ما از اسلام محدود و کم است. بحث‌های اخلاقی خیلی خوبی در اسلام وجود دارد که اگر پیاده شود نه فقط در کشورهای اسلامی حتی در کشورهای غیراسلامی هم استقبال می‌شود و باعث تعالی جوامع می‌شود. مثلاً در بحث خانواده در غرب رسانه‌ها با تبلیغات متعدد باعث شده‌اند تا فرهنگ خانواده تغییر کند که متأسفانه این رویه غلط در ایران هم با وجود غنای فرهنگ اسلامی و دینی نفوذ کرده و تأثیرات بدی درنظام خانواده گذاشته است؛ درصورتی که انسان باید هوشیار باشد حتی اگر قرار است از فرهنگ غربی هم تأثیر بپذیرد نکات مثبت و خوب آن را بگیرد و استفاده کند نه نکات منفی و مخرب که به ضرر خود و نظام خانواده و جامعه‌اش است.

تا به حال از شما درباره اسلام سؤال شده است؟
در ایتالیا چون مسلمان و محجبه هستم با کنجکاوی از من درباره اسلام می‌پرسند که آیا داشتن حجاب به‌خصوص در گرمای تابستان اذیت‌کننده نیست، آیا شما را مجبور به پوشش می‌کنند، آیا زنان تحت فشار و اذیت برای داشتن حجاب هستند و این‌گونه سؤالات که از سر عدم شناخت و کنجکاوی است؛ من به آنها می‌گویم حجاب دستور خداست ما هم به عنوان پیروان اسلام باید به دستورات خدا عمل کنیم مانند شما که از دستورات دین مسیح پیروی می‌کنید. در اسلام زن ارزش زیادی دارد و نباید ظاهر و بدنش را در اختیار هر کسی قرار بدهد تا سوءاستفاده کنند.

در ایران به دختران و زنان ایرانی چه می‌گویید؟
می‌پرسند چرا به ایران آمدید آنجا که آزادی و امکانات زیادی برایتان وجود داشت.  به آنها می‌گویم آری آنجا هم خوبی‌هایی دارد و آزادی زیادی هست اما قدر این آرامش و آزادی ناشی از حجاب را در ایران بدانید. در ایتالیا یک زن هرچند آزاد نمی‌تواند ساعت ۱۰ شب بیرون باشد، زیرا همین آزادی برایش خطر زیادی به همراه دارد.

تاکنون موفق به دیدار مقام معظم رهبری شده‌اید؟
یک بار وقتی ایشان دیداری با طلاب خارجی داشتند توفیق پیدا کردم؛ واقعاً پدری مهربان و دلسوز هستند. وقتی گفتند شما همه فرزندان من هستید خیلی به هیجان آمدم و برایم جذاب و آرامش‌دهنده بود. هیچ وقت آن جمله را از یاد نمی‌برم.

به نظر شما وقتی توریست‌هایی از ایتالیا به ایران می‌آیند چه کاری برای معرفی بهتر ایران و اسلام لازم است انجام شود؟
البته توریست‌هایی که به ایران می‌آیند آنهایی هستند که زمینه شناخت از ایران را دارند اما به‌نظرم نباید محدود به آثار تاریخی و باستانی شوند، بلکه باید برنامه‌هایی برای شناخت بیشتر آنها درباره اسلام و تشیع داشت زیرا علیه تشیع خیلی کار می‌شود و باید از ظرفیت‌ و فرصت خوبی که داریم برای معرفی ایران همراه با اسلام اقدام کنیم تا تبلیغات منفی علیه دین اسلام خنثی شود.

منبع : روزنامه جوان

کانال رسمی سایت رهیافتگان در تلگرام      https://telegram.me/rahyafte_com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار