تاریخ انتشار :

مدیر مؤسسه المهدیه خواهران در تایلند

آشنایی با مدرسه علمیه دختران شیعه در تایلند

هر روز کلاسها از ساعت ۸ صبح شروع و تا ساعت ۳۰/۱۲ ادامه می یابد. بعد از ظهر کلاس آموزش کامپیوتر، آموزش زبان انگلیسی و کاردستی داریم و اساتیدی از بیرون مدرسه دعوت به تدریس می شوند؛ البته مباحثه هم، بخشی از اوقاتشان را به خود اختصاص می دهد.

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به دنبال درخواستها و پیشنهادهای بسیاری از مسلمانان تایلند فکر تأسیس مدرسه ویژه بانوان پدید آمد و در نهایت مدرسه المهدیه ایجاد شد تا بتواند سهمی در تعلیم علوم دینی و تکامل و تعالی معنوی و ارائه درسهای زندگی به دختران جوان داشته باشد و به ویژه به نسل جوان در مقابل فشار حاکم در جوامع کنونی کمک کند تا نکند نادانسته منجلاب فساد گرفتار آیند؛ زیرا تنها پایبندی به ایمان و افزایش معلومات دینی و بازگشت به فطرت توحیدی است که می تواند فرزندان و جوانان عزیز را از تهاجم فرهنگی غرب و فساد افسار گسیخته آن حفظ نماید و تا آنها را به سعادت دنیوی و اخروی برساند.

اکنون حدود ۵ سال است که عالمانی شایسته تحت عنوان مدرسه المهدیه تلاش می کنند که جوانان را با راه پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) آشنا نمایند و در تبلیغ اسلام ناب محمدی از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند. به امید اینکه مسلمانان بتوانند شرافتمندانه زندگی نمایند و به مسلمانی خود افتخار کنند.

. هر ساله چند نفر را در مدرسه پذیرش می کنید؟

– ما هر سال حدود ۱۵ نفر را از طریق گزینش پذیرش می نمائیم. بیش ترین توجه ما به انگیزه آنها است که آیا با میل و رغبت برای فراگیری علم دین پا به این عرصه می گذارند یا خیر. ما بعد از ثبت نام برای مصاحبه و تحقیق بیش تر به سراغ آنها می رویم تا از نزدیک آنها را بشناسیم و اطمینان بیش تر به صلاحیت و شایستگی آنها حاصل نمائیم و در این جهت از دوستان و همسایگان آنها سؤال می کنیم.

. چرا فقط ۱۵ نفر می پذیرد؟

– چون ما به کیفیت بیش تر می اندیشیم تا کمیت و تعداد کم کمک می کند که بتوانیم بهتر مراقبت و محافظت نمائیم. پذیرفته شدگان در این مدرسه به شکل رایگان درس می خوانند و به صورت شبانه روزی در مدرسه حضور دارند. اینها ثمرات تلاش انسانهای مؤمنی است که برای این امور سرمایه گذاری می کنند و زمینه رشد و تعالی افراد جامعه اسلامی را فراهم می آورند. ما وظیفه داریم بذر بکاریم و آبیاری کنیم تا رشد کرده و با تغذیه روحی و جهت دهی تلاش کنیم نهال شده و تبدیل به درختی کامل و پر ثمر گردند. اگر ثمرات بهتری بخواهیم باید وقت بیش تری بگذاریم و اگر تعداد پذیرفته شدگان زیاد باشند شاید نتوانیم آن گونه که باید از آنها مراقبت نمائیم.

. چه شرایطی را برای پذیرش لحاظ کرده اید؟

– شرایط ما زیاد نیست. فقط باید از نظر سنّی بین ۱۵ – ۲۵ سال بوده و مدرک سیکل داشته باشند؛ اشتیاق به فراگیری علوم اسلامی نیز در آنها موجود باشد.

. آیا تفاوت سنی در بین محصلین ایجاد مشکل نمی کند؟

– خیر چون همه با یک هدف می آیند و آن فراگیری علم دین است و همه باید از پایه شروع کنند و مرحله به مرحله جلو بروند.

. چه درسهایی را تعلیم می دهید؟

– سال اول: اصول دین، فروع دین، تاریخ اسلام، قرآن مجید، زبان فارسی و اخلاق.

سال دوم: تفسیر و منطق و شناخت مذاهب اسلامی اضافه می شود.

. برنامه های روزانه شما چگونه است و اوقات فراغت را چگونه سپری می کنید؟

هر روز کلاسها از ساعت ۸ صبح شروع و تا ساعت ۳۰/۱۲ ادامه می یابد. بعد از ظهر کلاس آموزش کامپیوتر، آموزش زبان انگلیسی و کاردستی داریم و اساتیدی از بیرون مدرسه دعوت به تدریس می شوند؛ البته مباحثه هم، بخشی از اوقاتشان را به خود اختصاص می دهد.

. پس محصلین این مدرسه فقط به علوم دینی اشتغال دارند؟

– بله، ولکن برای آنها وقتهای آزادی هم قرار داده ایم که بتوانند به صورت غیر حضوری دروس جدید و دولتی را هم بگذرانند. الآن بعضی در حین ادامه تحصیل، دانشگاه هم می روند.

. غیر از اینها برنامه ویژه دیگری هم دارید؟

– بله دوره فشرده روزانه برای خانمهای خانه دار داریم که روزی ۲ ساعت و نیم یعنی از ۹ تا ۳۰/۱۱ درس می خوانند.

. برنامه امتحانی شما چگونه است؟

– ما در پایان هر ترم به شکل معمول و رایج از محصلین امتحان می گیریم.

***

بعد از گفت گو با مدیر مدرسه، حال با یکی از خانمهایی که در بخش روزانه مشغول به تحصیل است گفت گو می کنیم. ایشان خانم زهرا ساکتی شاه ۳۳ ساله هستند:

من خانه دارم. هفت سال قبل که هنوز مسلمان نشده بودم اسلام را یک دین عقب افتاده می دیدم، مسلمانان به صورت گروهی زندگی می کنند و انگار نمی خواهند با کسی دوست شوند، ترسناک دیده می شوند! بعدا که تصمیم گرفتم با یک مرد مسلمان ازدواج کنم، شروع به تحقیق نمودم، اول از خواندن کتب اسلامی شروع کردم، چون طبیعتم این طور است که نمی خواهم حرف کسی را بدون چون و چرا قبول کنم، اگر اعتقاد درست پیدا نکنم به آن عمل نمی کنم؛ مثلاً به من گفتند حجاب سرت کن، چون فلسفه آن را نمی دانستم قبول نکردم و نماز را قبول نکردم، همسرم گاهی برایم توضیح می داد ولی استدلال او مرا قانع نمی کرد، کتابهای زیادی برایم آورد، خیلی کتاب خواندم و تشنه حقیقت شدم تا این که مدرسه المهدیه این برنامه را فراهم کرد، خیلی خوشحال شدم و فورا ثبت نام کردم.

المهدیه باعث شد که من به تمام معنا مسلمان شوم و نسبت به دین اسلام آگاهی بیش تری پیدا کنم.

المهدیه به من یاد داد که انسان باید تزکیه نفس داشه باشد و خود را بسازد، اسلام دستور العمل زندگی دارد و تمام شریعت خداوند فلسفه دارد، لذا باید علوم دینی را فرا گیریم و الا هرگز به عمق دین پی نمی بریم.

 

در ادامه، پای صحبت یکی از محصلان بخش شبانه روزی می نشینیم:

من امامه پنجمپی هستم از شهر نخان سری تامارات. از زمانی که یکی از بستگانم در مدرسه المهدیه مشغول فراگیری علوم دینی بود مشتاق آمدن به اینجا بودم. منتظر شدم تا شرایط کامل را دارا بشوم. وقتی که المهدیه اعلام پذیرش کرد آمدم و خوشبختانه انتخاب شدم. خیلی خوشحالم چون واقعا آرزو داشتم دین اسلام را خوب یاد بگیرم تا بتوانم به دیگران یاد بدهم و خودم هم به آن عمل کنم. اکنون که سال سوم تحصیلم را می گذرانم احساس می کنم که خیلی چیزها یاد گرفته ام هر چند برای ادامه تحصیل در ایران انتخاب نشدم اما می دانم که این علم همیشه با من همراه هست.

. چه پیامی برای بقیه دوستانتان دارید؟

– می خواهم به دوستانم بگویم که از آمدن به اینجا احساس تنهایی نکنید؛ چون تمام اساتید اینجا همانند خواهران خود از ما مواظبت می کنند. دوستان زیادی در اینجا پیدا کرده ام هم اتاقیهای خوبی دارم. هر چند ما از شهرهای مختلف کشور هستیم اما چون با یک هدف آمده ایم توانستیم دوستان خوبی برای یکدیگر باشیم.

شمیم یاس – شهریور ۱۳۸۵، شماره ۴۲

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار