تاریخ انتشار :

رئيس شوراي اسلامي فرانسه:

بیشتر افراد بزهکار جذب داعش می‌شوند افرادی که یکی، دو بار سابقه زندان رفتن دارند

در فرانسه ؛ بیشتر افراد بزهکار جذب داعش می‌شوند افرادی که یکی، دو بار سابقه زندان رفتن دارند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، مترجم معصومه طاهری / با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان، مسلمانان در همه دنیا مراسم عبادی مشترک زیادی در این ماه دارند اما متأسفانه از سوی عده‌ای نژادپرست و متعصب مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند به گونه‌ای که شرایط روزه‌داری و انجام اعمال عبادی برای بسیاری از مسلمانان با سختی همراه است. در همین رابطه نشریه «الژرپاریس» با رئیس شورای اسلامی فرانسه و امام جماعت مسجد پاریس مصاحبه‌ای انجام داده و دیدگاه وی را درباره این مسئله و ماه روزه‌داری مسلمانان جویا شده است که می‌خوانید.
هدف از این گفت‌وگو وضعیت مسلمانان در ماه مبارک رمضان است. به نظر شما این ایام چه اهمیتی برای مسلمانان دارد؟
در این ماه افراد به لحاظ جسمی، روحی و معنوی تقویت می‌شوند. روزه یکی از عباداتی است که در همه ادیان الهی اعم از مسیحیت و یهودیت هم وجود دارد و به نوعی از ارکان دین اسلام محسوب می‌شود. یک نوع تعهد و تقیدی برای مسلمانان است تا از گناه بپرهیزند و باتقوا باشند. مسلمانان یک ماه روزه‌داری می‌کنند تا فکر و ذهنشان را فارغ از دنیا، معطوف به خدا کنند و با او ارتباط بهتری داشته باشند. این ماه، ماه برادری است که در بخشش و توبه الهی برای همه باز است و یک فرصت مهم برای بخشش گناهان به حساب می‌آید، به همین خاطر اهمیت زیادی دارد.آیا بیشتر مسلمانان در فرانسه این مسئله را مهم می‌دانند؟
۸۰ درصد از مسلمانان در فرانسه به اهمیت این موضوع واقف هستند. در واقع ماه مبارک رمضان باعث اتحاد و نزدیکی همه مسلمانان دنیا در هرکجایی که باشند می‌شود، زیرا همه اعمال مشترکی دارند؛ آنها با زبان روزه عبادت می‌کنند و از گناه می‌پرهیزند.

این پایبندی به اعمال ماه رمضان از نگاه دیگران اهمیت ندارد و دیده نمی‌شود اطرافیان شما چطور برخورد می‌کنند؟
ماه مبارک رمضان یک ماه اجتماعی برای همه مسلمانان است حتی اگرکسی از دوستان و اطرافیان شما هم مسلمان نباشند و برایشان قابل قبول نباشد به صورتی که تنها باشیم چون وقتی ماه رمضان فرا می‌رسد با این حال ما جزئی از جامعه ماه رمضان هستیم و به انجام اعمال آن می‌اندیشیم پس فرقی نمی‌کند که اطرافیان چگونه برخورد کنند و چه نگاهی داشته باشند زیرا همه ما به خدا اعتقاد داریم و به عنوان مسلمان می‌دانیم باید وظایف و تکالیف دینی خود را به پا داریم زیرا این دستور و توصیه الهی است.

اگر شما بخواهید در یک کلمه کوتاه و مختصر ماه رمضان را تعریف کنید چه کلمه‌ای به‌کار می‌برید؟
کلمه برابری را انتخاب می‌کنم زیرا در این ماه همه افراد از غنی و فقیر به هم نزدیک هستند چراکه ثروتمندان با تحمل گرسنگی شرایط نیازمندان را درک می‌کنند. پس باید گفت این ماه خدا، ماه برابری همه انسان‌هاست.

در این ماه فعالیت‌های جمعی و ارتباط مسلمانان دنیا بیشتر از همیشه است؟
بله، در یک ماه روزه‌داری مسلمانان ارتباط قوی‌تری با هم دارند و اختلافات قبل را کم و بیش کنار می‌گذارند در واقع ماه توسعه و رشد مسلمانان است که برای احمق‌ها قابل قبول نیست. یک مسلمان واقعی و متعهد در این ماه می‌کوشد تا خود را به بهترین شکل ارتقا بدهد.

آیا یک مسلمان واقعی صبر و تحملش بالاست؟
اسلام دین صبر و تحمل است. اسلام به همه احترام می‌گذارد برخلاف آنچه علیه دین اسلام می‌گویند و شنیده می‌شود، دین اسلام مخالف خشونت است و بدون کشتار در جهان گسترش پیدا کرد.

آیا مشکل جهاد در دین اسلام وجود ندارد؟
جهاد در اسلام وجود دارد پس از اینکه پیامبر اسلام بر مشرکان پیروز شد فرمود دیگر باید جنگ و جهاد را کمتر کرد نه اینکه نباشد، ‌ولی اولویت به آموزش و توسعه اسلام با روشنگری است چیزی که پیامبر هم به آن پرداخت زیرا ایشان معتقد بود روشنگری جهادی بزرگ‌تر است و راهی طولانی که همیشه آسان هم نیست نیاز به توانایی، ‌صبر و تحمل و افزایش دین و معرفت دارد.
شما اسلام را دین صبر و استقامت و صلح و دوستی معرفی می‌کنید درحالی‌که متعصبان داعش با نام خدا افراد را می‌کشند…
اینها افراد احمق و نادانی هستند که عقل و منطق را درک نمی‌کنند.

چگونه می‌شود توضیح بدهید؟
خداوند از انسان انتظار خشونت‌طلبی ندارد و در آیات قرآن هم فرموده است همه شما انسان و مخلوق هستید و باید به همدیگر احترام بگذارید.

این روزها برخی از جوانان فرانسه جذب افراطیون داعش می‌شوند به نظر شما چگونه می‌توان با افراطیون متعصب مبارزه کرد؟
من فکر می‌کنم که ما باید اول علل افراط‌گرایی را ریشه‌یابی کنیم. اینکه چرا اغلب جوانان جذب این گروه می‌شوند بررسی شود. شما احتمالاً فیلم Kassovitz را دیده‌اید. نفرتی که در فیلم وجود دارد سپس منفجر می‌شود و در رفتار بروز پیدا می‌کند. ما اول باید عدالت را در جامعه ترویج دهیم و به مشکلات جوانان توجه کنیم. بیشتر افرد فقیر جذب این گروه می‌شوند چرا که به دنبال تأمین نیاز مالی هستند. اگر ما فقر را در بین جوانان ریشه‌کن کنیم دیگر جذب این گروه نمی‌شوند.
اما این افراطیون با نام ایمان و اسلام نیرو جذب می‌کنند.
بیشتر افراد بزهکار جذب داعش می‌شوند افرادی که یکی، دو بار سابقه زندان رفتن دارند. آنها ذهن این افراد را شست‌وشو می‌دهند و در این کار مهارت زیادی دارند.

اسلام به‌عنوان دومین دین در فرانسه پیروان زیادی دارد بر اساس برآوردهای انجام شده ۲۰هزار زندانی مسلمان داریم آیا برای آنها در زندان روحانی و مشاور مذهبی هست؟
برای زندانیان مسیحی حدود ۵۰۰ کشیش کاتولیک و ۱۵۲ مشاور مذهبی در زندان‌های فرانسه وجود دارد؛ درحالی‌که امکانات مسلمانان زندانی در مقابل مانند یک قطره از اقیانوس است، ‌بنابراین لازم است تا در زندان به‌خصوص ایام ماه رمضان مشاوران دینی فرستاده شود که متأسفانه این مشاوران هم که می‌فرستند از سلفی‌ها و داعشی‌ها هستند. آنها برای تأمین منافع خود زندانیان را تربیت می‌کنند و فعالیت تبلیغاتی دارند، ما باید با این شیوه مبارزه کنیم.

به نظر شما دولت فرانسه در این رابطه منابع و بودجه لازم را اختصاص نمی‌دهد؟
همه ما می‌دانیم که قوه قضائیه در فرانسه بودجه بالایی دارد اما زندان‌های فرانسه در شرایط خوبی نیستند و از سوی همه سازمان‌های بین‌المللی محکوم شده‌اند. در زندان هیچ راه و روشی برای جلوگیری از ورود افراطی‌های سلفی نیست از طرفی دولت فرانسه با جامعه‌ای مواجه است که در آن خانواده‌ها متزلزل و درحال فروپاشی هستند. در کنار فقر، افت تحصیلی زیادی وجود دارد؛ این یعنی شرایط و بستر مناسب برای فعالیت سلفی‌ها.

به عنوان سؤال پایانی چه توصیه‌ای برای مسلمانان در ماه رمضان دارید؟
به جایگاه خود در جامعه دست یابیم و چشم‌اندازی داشته باشیم و تلاش کنیم با ایمان به خدا و اراده قوی به آن برسیم. مسئولیت‌پذیر باشیم به‌خصوص به آموزش کودکان و نوجوانان اهمیت بدهیم و به فکر اتحاد و همبستگی باشیم.

منبع : روزنامه جوان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار