تاریخ انتشار :

ناکاتا خایولا

با رعایت حجاب ، احساس شادمانی و نشاط می کردم

پس از شنیدن یک سخنرانی در مسجد پاریس ، مزایای رعایت حجاب بر من روشن شد ؛ تا حدی که حتی پس از خروج از مسجد هم روسری را که به احترام مسجد بر سر داشتم ، برنداشتم

    به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)   دراواخر تابستان سال ۲۰۰۳ میلادی ، دولت فرانسه بر شدت تبلیغات سوء خود علیه حجاب و مظاهر دینی در مدارس این کشور افزود . این دولت با اتخاذ چنین موضعی و با به کار بردن روش های مختلف تلاش نمود تا افکار عمومی را نیز با خود همراه سازد. این در حالی است که حکومت سکولار فرانسه که آزادی عقیده و به اصطلاح بی طرفی دولت در مسائل شخصی را از پایه های اصلی حکومت می داند ، نمی تواند قانونی را مبنی بر منع استفاده از حجاب بر اتباع خود تحمیل کند . اگرچه مسئولان مدارس فرانسه از قوانین منع استفاده از کلیه مظاهر دینی در فرانسه سخن می گفتند ، اما این قانون در واقع حجاب اسلامی را نشانه رفته بود . این خود نشان دهنده اوج اضطراب و دلواپسی غرب از رشد حجاب یا هر آن چیزی بود که هدایتگر اسلام به داخل مرزهای فرانسه شود . از آن پس ، قانون منع حجاب اسلامی در چند کشور دیگر اروپایی اعمال شد . با این وجود تازه ترین گزارشها و بررسی های رسانه های غربی حکایت از آن دارد که اعمال برخی محدودیتها از سوی دولتهای غربی نظیر فرانسه و آلمان نه تنها به تضعیف اسلام در این کشورها منجر نشد ، بلکه افزایش میزان گرایش به این دین الهی و حجاب را در جامعه به همراه آورد .

ژاپنی مقیم پاریس

برایم سوال شد چرا انقدر روی حجاب حساس شده اند
خانم ” ناکاتا خایولا ” (Nakata Khaula) بانوی مسلمان ژاپنی مقیم پاریس ، از تازه مسلمانانی است که با داشتن حجاب ، هویت و ارزش دیگری در وجود خود احساس کرده است و حجاب را وسیله ای برای پیشرفت و حضور بیشتر زن در جامعه می داند . وی دلایل گرویدن به اسلام را این چنین بیان می کند :
” در آن زمان که هنوز به اسلام نگرویده بودم ، بحث‏های جدی درباره دختران محجبه در مدارس فرانسه وجود داشت که هنوز هم وجود دارد . اکثریت بر این نظر بودند که مدارس دولتی فرانسه باید نسبت به مذهب دانش‏آموزان بی‏تفاوت باشند . من نیز به عنوان یک غیرمسلمان ، می‏اندیشیدم که چرا باید مسئولان مدارس چنین وسواسی درباره موضوعی کوچک مثل روسری دانش ‏آموزان داشته باشند .
غیرمسلمانان همواره می اندیشیدند که زنان مسلمان مجبور به اطاعت از سنت‏های اسلامی هستند و به همین دلیل از پوشش اسلامی استفاده می‏کنند . بنابراین ، غیر مسلمانان حجاب زنان مسلمان را نماد ظلم و ستم به آنها می پنداشتند و استقلال و آزادی زنان را تنها با برداشتن حجاب میسر می دانستند . این در حالی است که زنان غیرمسلمان ، در سراسر دنیا به دین اسلام می‏گروند و حجاب را نه به خاطر برداشتی نادرست از سنت ، بلکه به عنوان یک حکم معقول مذهبی می پذیرند . من هم نمونه‏ای از این زنان هستم . حجاب من، نه بخشی از هویت سنتی یا نژادی من است و نه معنایی سیاسی یا اجتماعی دارد ؛ بلکه حجاب من، تنها و تنها، هویت مذهبی من است.

تصمیم به مسلمان و محجبه شدن
هنگامی که تصمیم گرفتم اسلام خود را ابراز کنم ، هرگز فکر نکرده بودم که آیا خواهم توانست روزی پنج نوبت نماز بخوانم یا این‏ که آیا قادر خواهم بود حجاب خود را حفظ کنم؟ شوق مسلمان شدن، چنان در من قوی بود که نگران چیزهایی که در آن سوی این تغییر در انتظارم بودند، نبودم .”
خانم ناکاتا در باره نحوه اسلام آوردن و محجبه شدنش می گوید : ” پس از شنیدن یک سخنرانی در مسجد پاریس ، مزایای رعایت حجاب بر من روشن شد ؛ تا حدی که حتی پس از خروج از مسجد هم روسری را که به احترام مسجد بر سر داشتم ، برنداشتم . آن سخنرانی ، مرا غرق در نوعی رضایت روحی کرد که قبل از آن هرگز چنین حسی را نمی‏شناختم ؛ آن چنان که اصلاً نمی‏خواستم بدون روسری از مسجد خارج شوم . آن هنگام این پوشش من ، به دلیل سرمای هوا، توجه کسی را به خود جلب نکرد ؛ ولی خودم به شدت احساس می‏کردم که با دیگران تفاوت دارم؛ احساس پاکی و امنیت می‏کردم . “


اگر چه ناکاتا قبل ازاسلام ، حجاب را محدودیت می دانست ، اما امروز او فردی با حجاب اسلامی است که این نوع پوشش را ارزشمند و نشانه ایمان خود می داند . وی در این باره می گوید :
” با رعایت حجاب ، احساس شادمانی و نشاط می کردم . این عمل نشانه فرمان‏برداری من از خداوند و تجلی ایمانم بود. دیگر لازم نبود که اعتقادات خود را با صدای بلند فریاد بزنم؛ حجاب من، آنها را به روشنی برای همگان بیان می‏کرد. حجاب به مردم یادآوری می‏کند که خداوند وجود دارد و همیشه به من یادآور می‏شود که من باید مثل یک مسلمان رفتار کنم؛ درست مانند افسران پلیس ، که در لباس خدمت، هوشیار‏تر و مراقب‏تر هستند ؛ من هم با حجاب، بیشتر احساس مسلمان بودن می‏کنم . “

نگاه به حجاب از نظر ناکانا
ناکاتا ، اکنون زندگی خود را زیباتر می داند ، و عقیده دارد زن آراسته به حجاب ، سرشار از وقار، آرامش و اعتماد به نفس است . وی زیبایی حجاب در اسلام را این چنین شرح می دهد :
” نگاه به حجاب از بیرون و بطور سطحی مانع دیدن حقایق آن می شود . کسی که ناآگاهانه از بیرون به اسلام می‏نگرد ، ممکن است حجاب را عامل محدودکننده مسلمانان بداند؛ اما از درون اسلام، چیزی جز صلح، آزادی و لذت – لذتی که قبلاً آن را تجربه نکرده است‏ – نیست. پیروان اسلام ، این مکتب را به جای آزادی واهی سکولاریسم برگزیده‏اند . حال باید پرسید اگر اسلام به زنان ظلم می‏کند، چرا شمار زیادی از زنان جوان و تحصیل ‏کرده در اروپا، آمریکا، ژاپن، استرالیا و… به اسلام روی می‏آورند؟ زن با حجاب، به زیبایی فرشته است؛ اما تعصبی که چشم دیگران را کور کرده است، مانع از دیدن این زیبایی می‏شود. “

حجاب اسلامی که خانم ناکاتا آن را موجب زیبایی و آراستگی زن می داند ، از آموزه های اصیل اسلام است . اسلام برای حفظ امنیت روحی جامعه و ایجاد روابط سالم میان زن و مرد در جامعه و محیط کار ، از زنان و مردان خواسته است با ظاهری پوشیده به فعالیت در عرصه های اجتماعی بپردازند تا جامعه با سلامت ، مسیر پیشرفت و توسعه را بپیمایند . حجاب اسلامی ضمن اینکه شان زن را از ابزار و شیء بودن ارتقاء می دهد ، به او اعتماد به نفس و هویتی جدید می بخشد و جایگاه انسانی او را پاس می دارد . به همین لحاظ ، اکثر زنان تحصیلکرده غرب که به اسلام می گروند ، کسانی هستند که بی حجابی و آزادی بدون قید و بند را در کشورهای خود تجربه کرده اند . آنها معتقدند آنچه به عنوان آزادی به آنها داده شده ، آزادی نیست . آن گروه از زنان در غرب به ظاهر مورد احترام و تشویق قرار می گیرند که در چارچوب خواسته های نظام سرمایه داری نقش آفرین باشند .

در غیر این صورت از چرخه تعاملات جامعه بیرون رانده می شوند و مورد آزار و اذیت و محدودیت قرار می گیرند . اما اسلام با آموزه های خود معیارهایی مانند جایگاه انسانی زن ، مادر بودن ، احترام وحتی مفهوم خانواده و عفاف را روشن کرده است . به عبارت دیگر ، دعوت اسلام ، دعوتی است که تمام نیازهای انسانها را در نظر گرفته است و به بشریت حیات حقیقی می بخشد . همانطور که خداوند در آیه ۲۴ سوره انفال می فرماید :
“ای کسانی که ایمان آورده اید ، چون خدا و پیامبرش شما را به چیزی فرا خوانند که زندگیتان می بخشد دعوتشان را اجابت کنید و بدانید که خدا میان آدمی و قلبش حایل است و همه ( در قیامت ) به پیشگاه او گرد آورده شوید.”

منبع: http://uzbek.irib.ir/

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار