تاریخ انتشار :

آتسوكو هوشينو

گفتگو با بانوی تازه مسلمان ژاپنی پیرامون مصرف کالای داخلی

آتسوکو هوشینو افزود: اگر مردم متحد شوند مطمئن باشید آن شرکت‌ها هم برای ماندن در بازار رقابت کالاهایشان را مرغوب و با کیفیت خواهند کرد/ مسئله اقتصادی و مشکلات آن ربطی به تحریم‌های اقتصادی غربی‌ها ندارد که بگوییم تحت فشار و تحریم هستیم تنها با یک برنامه ریزی کوچک و ملی می‌توانیم مشکلات را برطرف سازیم. این عزم ملی و جهادی می‌خواهد تا به دست خودتان گره‌های کوراقتصادی باز شود.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از پایگاه ۵۹۸، تولید ملی برای هرکشوری حکم ضربان حیات آن را دارد ؛‌ضرب آهنگی که کارشناسان بارها درباره آن و ضرورتش سخن گفته‌اند اما شاید جالب‌ترین سخنی که درباره مبحث تولید ملی و کالای ایرانی دیده باشید کلیپ معروفی است با نام «بانوی ژاپنتی و کالای ایرانی» کلیپی که در آن بانوی تازه مسلمان ژاپنی دریک برنامه اقتصادی براستفاده از تولید ایرانی در زندگی خود و مردم تاکید می‌کند.در همین راستا خبرنگار پایگاه ۵۹۸ با کمک انجمن شهید ادواردو آنیلی که مهمانان تازه مسلمانان آن برنامه با همت این مجموعه دعوت شده بودند با «آتسوکوهوشینو» یا بهتر بگوییم همان بانوی تازه مسلمان ژاپنی به گفت‌وگو نشسته است.

شما چند سال در ایران هستید و با فرهنگ ایرانی‌ها آشنایی دارید؟

نزدیک به پنج سال می‌شود به ایران آمده‌ام جاهای مختلف کشور را رفته‌ام و افراد زیادی را هم دیده‌ام برای همین کم وبیش با ایرانی‌ها و فرهنگ‌شان آشنایی دارم.

دراین مدت آنها را چطور دیدید؟

ایرانی‌ها آدم‌های خوب، خونگرم  و مهربانی هستند و مهمتر از آن فرهنگ غنی  خوبی دارند فقط  مشکلی که هست مصرف‌گرایی زیادی بین ایرانی‌ها وجود دارد مثلا ماشاالله قبل از شروع عید نوروز با وجود گرانی و مشکلات مالی زیاد و گلایه‌هایی که از مشکلات اقتصادی دارند باز هم می‌بینیم که چقدر بازارهای خرید و فروش شلوغ هستند و همه سعی می‌کنند برای عید نوروز خرید داشته باشند.

آیت الله خامنه ای بسیار تاکید دارند تا سبک زندگی اسلامی در کشور نهادینه بشود ولی از طرفی همان طور که شما هم متوجه شدید فرهنگ غلط مصرف‌گرایی حاکم بین مردم مانع اجرایی شدن این مسئله مهم شده است نظر شما به عنوان یک تازه مسلمان ژاپنی چیست؟

بله متاسفانه مردم ایران در کنارهمه خوبی‌هایی که دارند خیلی مصرف‌گرا و اسراف‌گرهستند همین این باعث شده تا بین اسلام اصیل  و آنها فاصله بیفتد در اسلام اسراف و مصرف زیاد نهی شده است و سبک زندگی اسلامی که آقا هم به آن سفارش می‌کنند مبتنی بر ساده زیستی و صرفه جویی است تا هم به زندگی خودمان فشار نیاید هم در جامعه فاصله ایجاد نشود ولی با این وجود هرچند اغلب از آن آگاه هستند کمتر عمل می‌کنند .

به نظر شما رعایت سبک زندگی اسلامی در جامعه چقدرمی‌تواند در بهبود کیفیت زندگی موثر باشد؟

خیلی زیاد؛ ‌البته برای بعضی‌ها شرایط خیلی سختی می‌شود زیرا اگر بخواهند سبک زندگی اسلامی داشته باشند مجبور به صرفه‌جویی و قناعت می‌شوند درصورتی‌که به این عادت ندارند  ولی اگرهمه مردم  مقداری به اسلام و امر ولایت اعتقاد داشته باشند و خود را ملزم به رعایت بدانند مطمئن باشید دیگر مشکلات اقتصادی به کسی فشار نخواهد آورد. داشتن اعتقاد به این مسئله مهم است ولی بیشتر از اعتقاد و قبول داشتن، عمل کردن به اعتقاد هم اهمیت دارد زیرا اگرکسی چیزی را  بداند اما  اجرا نکند فایده‌ای ندارد مهم آن است که در زندگی عمل کنیم  و این را وظیفه دینی وانسانی خود بدانیم.

مردم ژاپن چقدر تعصب به این اصول دارند و به‌خصوص درتهیه ومصرف کالاهای داخلی حساس هستند؟

ببینید مردم ژاپن مسلمان نیستند تا از دستورات ناب اسلامی و یا ولایت فقیه بهره ببرند اما به حکم یک وظیفه انسانی و منطقی به قضیه نگاه می‌کنند وقتی وضعیت اقتصادی آنجا خوب بود خیلی به این موضوع توجه نداشتند و رعایت نمی‌کردند اما در طول ۱۵تا۲۰سال اخیر اقتصاد ژاپن هم دستخوش تحولات زیادی شده و خوب نیست به‌خصوص با ورود انبوه کالاهای چینی به اقتصاد آنجا هم ضربه وارد شده است ولی مردم همراهی می‌کنند تا اقتصاد کشور آسیب نبیند. مثلا ژاپنی‌ها کم کم متوجه شده‌اند که  تهیه کالاهای چینی به ضرر اقتصاد کشور است  و باید به صنعت داخلی خودمان کمک کنیم حتی اگر قیمت بالایی داشته باشد  به‌خصوص بعد از سونامی و زلزله این تعصب نسبت به کالا و اجناس داخلی بیشتر شده است چون می‌دانند اگر کالای داخلی مصرف نکنند اقتصادشان ازهم می‌پاشد و ضرر می‌کنند.

این توجه و حساسیت ژاپنی‌ها از کجا نشات می‌گیرد آیا تبلیغات رسانه‌ها و سیستم آموزشی فعالیت دارند یا در فرهنگ ژاپنی این‌گونه تقید وجود دارد؟

نقش رسانه‌ها و آموزش زیاد نیست خود مردم ژاپن این‌گونه فکر می‌کنند و در واقع بخشی از فرهنگ عمومی ژاپنی‌هاست زیرا کشور ژاپن یک جزیره کوچک است که وقتی در جایی از آن اتفاقی می‌افتد خواه ناخواه بقیه بخش‌های کشور را هم درگیر می‌کند مثلا وقتی زلزله می‌شود فقط بخشی از ژاپن مشکل ندارد بلکه تمام کشور آسیب می‌بیند و از بس تجربیات زیادی ازاین دست داشته‌اند یاد گرفته‌اند که اگر می‌خواهند خودشان در آسایش وامنیت باشند باید به دیگران هم فکر کنند زیرا درهر صورت مانند زنجیر مرتبط با هم هستند  و باید هنگام بحران به هم کمک کنند به صورتی‌که حتی اگر وضعیت خودمان هم خوب باشد نباید از دیگران غافل بود زیرا به هم نیاز داریم و این مسئله دیگر جزیی از فرهنگ مردم ژاپن شده است زیرا کمک کردن به دیگران فقط به دیگران نیست، بلکه به نوعی کمک به خودشان است نمی‌دانم شاید شرایط محیطی و جغرافیایی باعث شده تا این فرهنگ ایجاد شود  و همه به فکر همدیگر باشند.

الان مصرف کالاهای خارجی در ژاپن چگونه است؟

البته این را نمی‌گویم که اصلا جنس خارجی خریداری نمی‌کنند چون همه جا افرادی هستند که به دنبال برند و مارک خارجی‌اند اما اغلب مردم  این تفکر را در ژاپن ندارد.

رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای مدام تبلیغات رنگارنگ می‌کنند این در جذب کالاهای خارجی موثر است؟

بله می‌تواند تاثیر بگذارد ولی نکته جالب این‌ است که نسل جوان ژاپنی هرچند به اقتضای سن تنوع طلب و نوگرا هستند اما از نسل قبل خود صرفه جویی و قناعت را یاد گرفته‌اند  و سعی می‌کنند از وسایلی که دارند خوب استفاده کنند تا مجبوربه تعویض یا خرید نو نشوند این به نوعی جز رفتار اجتماعی و فرهنگی مردم ژاپن شده است.

شما در برنامه «پایش» حضور داشتید و درباره حمایت از تولید  ملی و مصرف کالاهای داخلی صحبت کردید که با استقبال خوبی هم از سوی بینندگان مواجه شد قبل از آن خود من به منزل شما آمده بودم و از نزدیک شاهد بودم که اغلب وسایل منزل شما ایرانی هست هرچند شما ژاپنی هستید و طبیعتا کیفیت اجناس ژاپنی مرغوب‌تر است این حساسیت و تقید برای چیست؟

لازم است زیرا در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و همه باید به اقتصاد آن کمک کنیم . من فقط از روی حرف نمی‌گویم جنس داخلی ایرانی بخریم بلکه سعی می‌کنم در عمل هم پایبند به این باور باشم زیرا مصرف جنس ایرانی فقط خرید نیست، بلکه نتایج زیادی دارد که مهمترین آن ایجاد شغل است  من به این مسئله باور دارم که که با خرید کالای ایرانی می‌توانیم به رونق اشتغالزایی کشور کمک کنیم  و این برای یک مسلمان عبادت است.

من تنها خرید را فقط خرید نگاه نمی‌کنم بلکه آن را وظیفه دینی و شرعی و یک رفتار منطقی می‌دانم؛ بنابراین نباید فقط در حرف و شعار بسنده کرد در عمل هم باید پایبند بود تا تاثیرگذاری داشته باشد از طرفی نباید نگاه‌مان کوتاه مدت و مقطعی باشد نیاز به نگرش و نگاه بلندمدت داریم  زیرا اگر نگاه کوتاه مدت باشد هر چیز قشنگی را ببنیم می‌خریم توجهی به داخلی بودن یا خارجی بودن آن نداریم  درحالی‌که بنا به فرمایش حضرت آقا باید بصیرت داشت تا بتوانیم کم کم روی وضعیت اقتصاد کشور تاثیرگذار باشیم و آن را بهبود ببخشیم. به نظر من تهیه کالای خارجی خیانت به اقتصادی کشور است.
فاطمه اتسوکو هوشینو
بصیرت چه ارتباطی به خرید کالا دارد؟

بصیرت بسیار مرتبط است ما در حال حاضر درجنگ نرم قرار داریم  و همه می‌دانند وقتی درجنگ نرم هستیم که بزرگترین و مهمترین سلاح ما  بصیرت و هوشیاری است. خرید اجناس هم بخشی از عملیات ما دراین جنگ است  اگر پول خودمان را برای خرید اجناس خارجی بدهیم  مثل آن است که در جنگ نظامی سربازی اسلحه خود را به دشمن بدهد در آن شرایط او خائن است و باید مجازات شود حالا هم اگراین طرز فکر را داشته باشیم که پول ما به جیب دشمن اسلام می‌رود تا علیه اسلام استفاده کنند  مصرف کننده جنس خارجی خائن تلقی می‌شود  و باید مجازات شود زیرا در این جنگ نرم ما رزمنده هستیم و باید بابصیرت و هوشیاری کار کنیم اگر این مسئله را درک کنیم و بفهمیم  با جدیت آن را دنبال می‌کنیم و دیگر نیازی به حل و فصل زیادی هم نیست.

باید قبول کرد اجناس ژاپنی کیفیت خوبی دارند و برای همین اغلب می‌خرند اما برخی کالاها و اجناس ایرانی کیفیت خوبی ندارند و حتی خدمات پس از فروش هم ارائه نمی‌کنند تا خریدار با طیب خاطر آنها را تهیه کند.

در برنامه تلویزیونی«پایش» هم گفتم  جنس ژاپنی از همان روز اول هم خوب و مرغوب نبود ولی خوب شد چون تولید کنندگان تلاش کردند تا جنس مرغوب شود و با مصرف کنندگان همکاری داشتند نظرات آنها را استفاده می‌کردند تا کیفیت را بالا ببرند؛ ازطرفی ما نباید نگاه‌مان کوتاه مدت مقطعی باشد که حالا یگ جنس خارجی خوب بخریم بلکه اگر نگاه دراز مدت باشد حتی به قیمت متضرر شدن به احناس داخلی بها می‌دهیم البته تولید کنندگان هم باید مراقب کیفیت تولیدات باشند هم از نظر اعتقادی و هم از نظر انسانی باید به محصولات داخلی اهمیت داد.

به نظر من  چه خوب است خرید جهیزیه نوعروسان را با کالاهای ایرانی داشته باشیم تا درابتدای شروع زندگی مشترک به این باور قشنگ برسند و آن را به نسل بعدی خود انتقال بدهند. من خودم تجربه کرده‌ام اجناسی که کیفیتی نداشته‌اند برخی از اجناس وکالاهای ایرانی خوب نبوده قبول دارم. برای همین معتقدم کسانی که صحبتها  و حساسیت  حضرت آقا را درباره تولید ملی و کالای ایرانی می‌شنوند اما عمل نمی‌کنند خائن هستند زیرا حساسیت جنگ نرم و فرمایشات ولایت فقیه را ندارند  باید با آنها برخورد شود. من داستانی شنیدم که در فرانسه چون قسمت شیر بالا بود همه مردم شیر را تحریم کردند و نخریدند  بنابراین مسئولان مجبور شدند قیمت را کاهش بدهند . باید در مقابل این چنین اقدامات مردم اعتراض کنند و یا اگرشرکتی جنسی نامرغوب دارد از او نخرند تا متنبه شود نه اینکه فقط غر بزنند و آن را به همه کالاهای ایرانی نسبت بدهند.

اگر مردم متحد شوند مطمئن باشید آن شرکت‌ها هم برای ماندن در بازار رقابت کالاهایشان را مرغوب و با کیفیت خواهند کرد؛ پس فقط خودمان باید اقدام کنیم. یادم است در ژاپن مدتی گوشت امریکایی وارد می شد رسانه‌ها افشا کردند که گوشت نامرغوب و حاوی مواد شیمیایی است مردم دیگر نخریدند به جز افراد فقیر چون گوشت ارزان بود  بقیه تحریم کردند  دیگر گوشت وارد نشد  ما به عنوان مصرف کننده گاهی باید تولید کننده را هدایت کنیم تا در کیفیت محصولاتش دقت کند نه این که راحت‌ترین کار رفتن سراغ اجناس وکالاهای خارجی و انگ زدن به تمام کالاهای ایرانی باشد؛ یعنی پول به جیب دشمنان اسلام ریختن و که دراین هیاهوی جنگ نرم خیانت به کشور و اسلام است.

شما دانش آموخته رشته روابط بین‌الملل هستید به نظرتان دانشگاهیان چقدر درفرهنگسازی موثر هستند؟

آنها هم مثل بقیه آحاد جامعه مسئولیت دارند و چه بسا بیشتر، زیرا شناخت و آگاهیشان بیشتراست ولی متاسفانه از آنجا که دانشگاهها مروج افکار غربی هستند و در ذهن و فکر بیشتر آنها نفوذ کرده‌اند اغلبشان منطقی عمل نمی‌کنند ایننشان دهنده آن است که غرب‌پرست شده‌اند و نظام غربی بر آنها بیشتر اثرگذار بوده است برای همین هم دانشگاهیان در فرهنگسازی کمتر تاثیرگذار بوده‌اند، زیرا اغلب در عمل نتوانسته‌اند مروج فرهنگ استفاده از تولیدات و کالاهای ملی داخلی باشند تا الگو گردند  ببینید برای الگو بودن دراین عرصه باید با جدیت وارد عمل شد گاهی اولش سخت است اما اگر فرهتگسازی شود همه حساس ومقید می‌شوند تا سیستم اقتصادی کشورشان را بهبود ببخشند و برایشان اوضاع اقتصادی اهمیت پیدا می‌کند.

پس توجه به این مسئله به نوعی جهاد در عرصه اقتصادی محسوب می‌شود درست است؟

بله صد درصد جهاد است. من جایی خواندم که اگر هر ایرانی روزی یک‌هزارتومان برای جنس و کالای ایرانی هزینه کند مشکل بیکاری در کشور حل خواهد شد  باید در عمل دید. طبق آمار ماهی سی هزار تومان اگر درتهیه اجناس داخلی هزینه کنیم مشکلات کاری در کشور نخواهیم داشت . مسئله اقتصادی و مشکلات آن ربطی به تحریم‌های اقتصادی غربی‌ها ندارد که بگوییم تحت فشار و تحریم هستیم تنها با یک برنامه ریزی کوچک و ملی می‌توانیم مشکلات را برطرف سازیم. این عزم ملی و جهادی می‌خواهد  تا به دست خودتان گره‌های کوراقتصادی باز شود.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار