تاریخ انتشار :

احكام

پرندگان حرام گوشت را بشناسیم

احکام اسلام برخی از پرندگان را حلال و برخی از آن ها را حرام می داند که شناخت هر کدام برای همه ضروری است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) 

* چکاوک آسمانی کوچکپرندگان حلال گوشت + خبرگزاری حوزه+ احکام اسلامی

اندازه: ۱۶ سانتی متر

مشخصات: پرنده ای کوچک از خانواده چکاوک ها با منقاری کوتاه و نخودی رنگ با نوکی تیز و تیره است. از نظر رنگ پر و بال بسیار شبیه چکاوک آسمانی است، ولی به طور محسوسی از آن کوچک تر است.

* چکاوک آسمانیپرندگان حلال گوشت + خبرگزاری حوزه+ احکام اسلامی

اندازه: ۱۸ سانتی متر

مشخصات: پرنده ای است خوش آواز از خانواده چکاوک ها که منقاری کوتاه و مخروطی به رنگ نخودی با نوکی تیز و تیره دارد. سطح پشتی این پرنده قهوه‌ای رنگ و پر از رگه ‌های سیاه است. سطح شکمی سفید مایل به نخودی و سینه رگه ‌رگه دارد.

* چکاوک درختیپرندگان حلال گوشت + خبرگزاری حوزه+ احکام اسلامی

اندازه: ۱۵ سانتی متر

مشخصات: پرنده ای است کوچک و خوش آواز از خانواده چکاوک ها که منقاری کوتاه و مخروطی شکل به رنگ نخودی با نوکی تیز و تیره دارد. سطح پشتی و تارک این پرنده نخودی رنگ و پر از رگه ‌های قهوه ای تیره و مایل به سیاه است.

* چکاوک کاکلیپرندگان حلال گوشت + خبرگزاری حوزه+ احکام اسلامی

اندازه: ۱۷ سانتی متر

مشخصات: پرنده ای خوش آواز از خانواده چکاوک ها با کاکلی افراشته و بلند، منقار دراز و اندکی خمیده به رنگ نخودی است. سطح پشتی این پرنده نخودی خاکی رنگ و پر از رگه ‌های قهوه ‌ای مایل به خاکستری است. سطح شکمش سفید مایل به نخودی و سینه اش رگه های قهوه ای رنگی دارد.

* چکاوک شاخدارپرندگان حلال گوشت + خبرگزاری حوزه+ احکام اسلامی

اندازه: ۱۶ سانتی متر

مشخصات: پرنده ای است از خانواده چکاوک ها که به وسیله پرهای سیاه شاخ مانندش قابل تشخیص می باشد؛ نر و ماده متفاوت هستند. ادامه پرهای نوار سیاه عرضی روی سر پرنده نر به صورت دوشاخ سیاه کوچکی روی سرش نمایان می شود.

* چکاوک سیاهپرندگان حلال گوشت + خبرگزاری حوزه+ احکام اسلامی

اندازه: ۲۰ سانتی متر

مشخصات: پرنده ای درشت از خانواده چکاوک ها با منقاری کوتاه، کلفت و زرد و گاهی صورتی کم رنگ با نوکی سیاه است. نر و ماده متفاوت هستند. پرنده نر به طور کامل سیاه‌ رنگ است و پرهایش حاشیه خاکی کم رنگی دارد و در زمستان سیاهی پرها تا حدی کاهش می یابد.

* چکاوک بال سفیدپرندگان حلال گوشت + خبرگزاری حوزه+ احکام اسلامی

اندازه: ۱۸ سانتی‌متر

مشخصات: پرنده ای است نسبتاً درشت از خانواده چکاوک ها که منقاری کوتاه، کلفت و زرد رنگ با نوکی تیز و تیره دارد. سطح پشتی آن قهوه ‌ای متمایل به نارنجی با رگه ‌هایی تیره است. تارک و پوش پرهای بال و دمش دارای رنگ بلوطی است. سطح شکمی و زیر بغلش سفید.

* چکاوک طوقیپرندگان حلال گوشت + خبرگزاری حوزه+ احکام اسلامی

اندازه: ۱۶ سانتی متر

مشخصات: پرنده ای است پر جثه از خانواده چکاوک ها که منقاری کوتاه، کلفت و نوک تیز به رنگ زرد مایل به خاکستری دارد. سطح پشتی آن بیشتر قهوه ای نخودی و مایل به خاکستری است با خال ها و رگه های تیره و روشن شبیه چکاوک گندمزار، ولی به طور محسوسی از آن کوچک تر است.

* چکاوک گندمزارپرندگان حلال گوشت + خبرگزاری حوزه+ احکام اسلامی

اندازه: ۲۰ سانتی متر

مشخصات: پرنده ای است درشت و پر جثه از خانواده چکاوک ها که منقاری کوتاه، کلفت و نوک تیز به رنگ زرد دارد. سطح پشتی آن بیشتر قهوه ای نخودی و مایل به خاکستری است با خال ها و رگه های تیره و روشن و به وسیله نیم طوق سیاه مشخص طرفین زیر گردنش قابل تشخیص می باشد.

* چکاوک هندیپرندگان حلال گوشت + خبرگزاری حوزه+ احکام اسلامی

اندازه: ۵/۱۲ سانتی متر

مشخصات: پرنده ای است بسیارکوچک و به رنگ قهوه ای شنی از خانواده چکاوک ها با منقاری کوتاه و نوک تیز به رنگ نخودی مایل به خاکستری نر است. این گونه از نام هندی retal به معنی شن و ماسه مشتق شده است. گسترش این گونه درغرب آسیا بیشتر است و در مناطقی چون ایران، پاکستان، افغانستان و بخش هایی از شمال غربی هندوستان دیده می شود.

* چکاوک کوچک

اندازه: ۱۳ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای کوچک از خانواده چکاوک ها با منقاری کوتاه و نوک تیز به رنگ نخودی مایل به خاکستری است. سطح پشتی آن قهوه ای کم رنگ مایل به خاکستری با حاشیه های نخودی روشن، گلویش سفید و سینه اش رگه های قهوه ای رنگی دارد.

* چکاوک هیوم

اندازه: ۱۲ تا ۱۴ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای است کوچک از خانواده چکاوک ها با منقاری ظریف و مخروطی شکل به رنگ زرد که نوک تیزش تیره است. سطح پشتی آن قهوه ای مایل به خاکستری با حاشیه های نخودی روشن می باشد. گلویش سفید است و سینه اش به رنگ نخودی است.

* چکاوک پنجه کوتاه

اندازه: ۱۴ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای کوچک از خانواده چکاوک ها است که منقاری ضخیم و مخروطی شکل به رنگ زرد دارد، سطح پشتی آن شنی خاکستری رنگ با رگه‌های تیره و هماهنگ با زیستگاهش می باشد و سطح شکمش به رنگ سفید مایل به نخودی و بدون رگه است.

* چکاوک هدهدی

اندازه: ۱۹ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای است بزرگ و خاکی رنگ از خانواده چکاوک ها که بدنی لاغر و منقاری بلند و باریک به رنگ خاکستری دارد که اندکی به سمت پایین خمیده است و از آن برای حفر زمین جهت ساخت لانه و کسب غذا استفاده می کند.

* چکاوک سر دُم سیاه

اندازه: ۱۳ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای است کوچک و خوش آواز از خانواده چکاوک ها که منقاری ضخیم و مخروطی شکل به رنگ نخودی مایل به خاکستری دارد. سطح پشتیش به رنگ نخودی مایل به صورتی و شنی یک دست می باشد که در ناحیه دمگاهش روشن تر است.

* چکاوک بیابانی (چکاوک سنگلاخ)

اندازه: ۱۵ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای است کوچک و خاکی رنگ از خانواده چکاوک ها که منقاری ضخیم و مخروطی شکل به رنگ زرد دارد، گرچه از دور رنگ پر و بالش قهوه ای خاکی یک نواخت به نظر می رسد ولی از نزدیک رگه ‌های بسیار کم رنگی روی سینه ‌اش نمایان است.

* چکاوک شکم سیاه (چکاوک سهره ای)

اندازه: ۱۲ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای است بسیار کوچک و خوش آواز از خانواده چکاوک ها که منقاری کلفت و سهره مانند دارد. سطح پشتی پرندۀ نر قهوه ای خاکی است و به جز پیشانی و گونه هایش که سفید رنگ می باشند، بقیه نواحی سر و گردن و سطح زیرین بدنش سیاه یک دست می باشد.

کلاغ ها
کلاغ ها، پرندگان حرام گوشتی هستند که در مناطق مختلف جهان زندگی می کنند و چه بسا یک نوع آن در مناطق مختلف با جثه های متفاوت یافت شود.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، در این نوشتار به معرفی هفت گونه از انواع کلاغ‌های حرام گوشت می پردازد.

* کلاغ شرقی

مشخصات:

طول بدن ۴۴ تا ۵۱ سانتیمتر و گستردگی بال ها ۹۳ تا ۱۰۴ سانتیمتر است. کلاغ درشت جثه با بدن یکدست سیاه است. به واسطه اندازه و ساختار بدن به عنوان زیرگونه ای(Corvus corone orientalis) از «کلاغ ابلق» در نظر گرفته می شد و افراد حد واسطی نیز از آن ها گزارش شده است.

* غراب گردن قهوه ای

اندازه: ۵۰ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای است بزرگ از خانواده کلاغ ها که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد و از غراب کوچک تر است. به وسیله رنگ قهوه ای مسی پرهای پس گردنش از سایر کلاغ ها قابل تشخیص می باشد. شکل ظاهری و رفتارش مانند غراب است،

* غراب

اندازه: ۶۴ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای است بسیار بزرگ از خانواده کلاغ ها که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد. از کلاغ بسیار بزرگ تر است و به وسیله رنگ کاملاً سیاه و براق، پرهای افشان گلو، دم سه گوش و اندازه بزرگش از سایر کلاغ ها قابل تشخیص می باشد.

* کلاغ ابلق

اندازه: ۴۷ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای است پر جثه از خانواده کلاغ‌ها که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد و از غراب کوچک تر است. رنگ آن به جز در ناحیه پشتی و سطح شکمی که خاکستری کدر است، در بقیه قسمت ها کاملاً سیاه رنگ می باشد.

* کلاغ جنگلی

اندازه: ۴۶ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای است تماماً سیاه از خانواده کلاغ ها که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد. اندازه آن برحسب نژادهای مناطق مختلف متفاوت است؛ بدین گونه که در نواحی شمال شرقی ژاپن اندازه آن از کلاغ ابلق بزرگ تر است ولی در مناطق جنوب غربی هند اندازه ای کوچک تر از آن دارد. با این حال از غراب کوچک تر است گرچه به آن شباهت زیادی دارد.

* کلاغ سیاه

اندازه: ۴۶ سانتی متر

مشخصات:

پرنده ای است سیاه از خانواده کلاغ ها که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد. از غراب کوچک تر است. رنگ آن کاملاً سیاه و براق است که در نور آفتاب جلای آبی مایل به بنفش دارد. پرنده بالغ به وسیله منطقه لخت و بدون پر سفید مایل به خاکستری قاعده منقارش که تا لبه چشم هایش می رسد.

* کلاغ هندی

اندازه: ۴۳ سانتی متر

مشخصات:

نر و ماده هم شکل هستند؛ پرنده ای است با اندازه ای متوسط از خانواده کلاغ که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد. اندازۀ آن از کلاغ ابلق کوچک تر و از کلاغ گردن بور بزرگ تر است و از هردوی آن ها باریک تر به نظر می رسد؛ منقارش نسبتاً بلندتر و بزرگ تر است.

منبع: خبر گزاری حوزه برگرفته از مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی

اشتراک گذاری :


  1. صادق گفت:

    کجای این متن نوشته چکاوک حلال یا حرام است!!؟

  2. دانشمند گفت:

    شترمرغ گفته شده حرام است

آخرین اخبار