تاریخ انتشار :

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:

دانشمندان مسلمان پایه گذار علم نجوم امروزی هستند

ولایتی گفت: بسیاری از علوم به نام دیگران تمام می‌شود در حالی که برای نخستین بار توسط دانشمندان مسلمان ایراد شده است.

 علم نجوم

 رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در ششمین همایش رؤیت هلال و تقویم و نشست مقدماتی همایش بین المللی فقهی نجومی رؤیت هلال که در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.

«علی اکبر ولایتی» با بیان این‌که نخستین نجومی که در میان بشر مطرح شد، مربوط به بطلمیوس بود، اظهار داشت: بر اساس نظریات این اخترشناس یونانی، زمین مرکز عالم بوده و تمامی افلاک به دور آن می‌چرخند.

وی با بیان این که بسیاری از ضرب المثل‌های مربوط به افلاک به تصورات اشتباه بطلمیوسی بازگشت دارد، گفت: علت ترویج فراوان اندیشه‌های وی میان مردم ایران، اعتقاد ویژه مغول‌ها به احکام نجوم بطلمیوس بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که در قرآن هیچ اثری از نجوم بطلمیوسی وجود ندارد، گفت: بر اساس اندیشه بطلمیوس ۹ فلک همانند پوست پیاز زمین را احاطه کرده و دور زمین می‌چرخیدند؛ در این میان ستاره‌ها همچون گل میخ‌هایی به آن لایه‌ها چسبیده بودند.

ولایتی با بیان این‌که نجومی رایج امروزی در دنیا مدیون اندیشمندان مسلمان است، تصریح کرد: غربی‌ها در  تنها بطلمیوس یونانی را دارند.

بخشی از نوشته های بیرونی در توصیف ماه گرفتگی

بخشی از نوشته های بیرونی در توصیف ماه گرفتگی

وی عنوان کرد: زمانی که تنها نجوم بطلمیوسی رایج بود، بزرگان ما همچون ابوریحان بیرونی هیچ اعتقادی به احکام نجوم وی نداشتند و حتی این عالم شیعه از نخستین افرادی بود که با نجوم بطلمیوس مخالفت و ایرادهای آن را کشف کرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که بسیاری از علوم به نام دیگران تمام می‌شود در حالی که برای نخستین بار توسط دانشمندان مسلمان ایراد شده است، گفت: اندیشمندان مسلمان همچون خواجه نصیر الدین طوسی و به دنبال وی، قطب الدین شیرازی، اساس نجوم امروزی را چیدند.

ولایتی تأکید کرد: کسوف در بغداد و خوارزم توسط خواجه نصیر الدین طوسی اندازه گیری شد و بر اساس این تفاوت کسوف، فاصله مکانی میان این دو شهر رصد شد.

علم نجوم

وی گفت: ابوریحان اشتباه محاسباتی پشینیان خود در خصوص خط استوا را دریافت و آن را تصحیح کرد که این کار بسیار دقیق و علمی می‌طلبید.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که تنها رصدخانه‌ای که همچنان پابرجا مانده است، در سمرقند وجود دارد، تصریح کرد: این رصد خانه با کمک قیاس الدین کاشانی با الگو برداری از رصد خانه مراغه خواجه نصیر ایجاد شده است.

ولایتی در پایان گفت: امیدواریم رصدخانه‌ای که از سوی آیت‌الله سیستانی آماده شده، الگوی به روز شده رصدخانه‌های اسلامی برای منجمان جهان شود.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار