تاریخ انتشار :

بنابر گزارش مرکز پژوهش های پیو

مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ بزرگترین اقلیت مذهبی در آمریکا: کاهش یهودیان و افزایش لامذهبان تا ۳۵ آینده در ایالات متحده

با افزایش مهاجرت مسلمانان به آمریکا و بالا بودن نرخ زاد و ولد این اقلیت مذهبی در ایالات متحده، پیش بینی می شود با رشد ۱٫۲ درصدی، جمعیت مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ تبدیل به بزرگترین اقلیت مذهبی در آمریکا شود.

 

 

cac8eb9fe0776903dd327951163fcadd_XL

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،بنابر گزارش مرکز پژوهش های پیو، دو تغییر در آرایش جمعیت مذهبی ایالات متحده در شرف وقوع است که پیش بینی می شود در طی دهه های پیش رو ادامه یابد: کاهش جمعیت مسیحیان و رشد افراد لامذهب. اما اگر روند کنونی حفظ شود، تغییرات مهم دیگری نیز برای چشم انداز مذهبی آمریکا پیش بینی می شود به این معنی که تا سال ۲۰۵۰ یهودیت دیگر بزرگترین مذهب غیرمسیحی در این کشور نخواهد بود و نسبت به یهودیان افراد بیشتری در این کشور خود را به لحاظ مذهبی مسلمان معرفی خواهند کرد.
یکی از عوامل این مساله مهاجرت مستمر مسلمانان به ایالات متحده است که موجب شده تخمین زده شود تا سال ۲۰۵۰، میزان ۲٫۱ درصد از جمعیت آمریکا را مسلمانان شکل دهند در حالیکه در سال ۲۰۱۰ این میزان ۰٫۹ درصد بود. دو عامل اصلی دیگر که در این مساله دخیل است، عواملی هستند که رشد جمعیت مسلمانان را در داخل آمریکا موجب می شوند؛ به طوریکه در حال حاضر مسلمانان بالاترین نرخ باروری را در آمریکا دارا هستند و میانگین سنی این گروه مذهبی، جوان تر از تمامی دیگر گروه های مذهبی اصلی در ایالات متحده است.
در حالیکه ۱٫۸ درصد جمعیت آمریکا در سال ۲۰۱۰ به لحاظ مذهبی خود را یهودی معرفی کردند، پیش بینی می شود این میزان در سال ۲۰۵۰ به ۱٫۴ درصد برسد. میانگین سنی یهودیان آمریکا در سال ۲۰۱۰، ۴۱ سال بود که این میانگین سنی ۱۷ سال از متوسط سن مسلمانان آمریکا (۲۴ سال) بیشتر بود. به علاوه در حالیکه یهودیان به طور متوسط به ازای هر زن ۱٫۹ فرزند دارند، مسلمانان آمریکا به ازای هر زن دارای ۲٫۸ فرزند می باشند.
نتایج یک پژوهش که در سال ۲۰۱۳ از سوی موسسه پیو انجام شد نشان می دهد که بیش از یک پنجم بزرگسالان یهودی آمریکا (۲۲ درصد) خود را ملحد و منکر وجود خدا می دانند اما هنوز خود را یهودی معرفی می کنند. با توجه به اهداف این پروژه افکارسنجی، در پژوهش حاضر چنین افرادی که به لحاظ فرهنگی یا قومیتی یهودی معرفی می شوند، در زمره افراد لامذهب طبقه بندی شده و در جمعیت یهودیان آمریکا شمرده نشده اند. اگر این تعداد یهودی را نیز در زمره یهودیان آمریکا بدانیم، در آن صورت ممکن است در سال ۲۰۵۰ جمعیت یهودیان بازهم بیشتر از مسلمانان دیده شود.
به هر حال، مسلمانان تنها اقلیت مذهبی آمریکا نیستند که جمعیت آنها در حال رشد می باشد. هندوها نیز که به طور نسبی گروه جمعیت جوان دیگری در آمریکا محسوب می شوند، به واسطه مهاجرت در حال رشد هستند به طوریکه پیش بینی می شود جمعیت آنها از ۰٫۶ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱٫۲ درصد در سال ۲۰۵۰ برسد. همین عوامل در مورد بودایی ها که نسبت رشد جمعیت آنها تقریبا کم است (از ۱٫۲ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۱٫۴ درصد در سال ۲۰۵۰) نیز صدق می کند.
روی هم رفته، پیش بینی می شود سهم گروه های اقلیت مذهبی آمریکا یعنی همه گروه ها بجز مسیحیان و ملحدان، در جمعیت این کشور تا سال ۲۰۵۰ رشد داشته باشد و از ۵ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۸ درصد کل جمعیت آمریکا برسد.
منبع: شفقنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار