تاریخ انتشار :

حجاب

حجاب در انجیل و تورات

حجاب یکی از بخش های مهم دین اسلام به ویژه برای زنان مسلمان است. تورات و انجیل که از کتاب های آسمانی قبل از قرآن هستند نیز از حجاب برای پیروان دین خود صحبت کرده اند.

 

 

7

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،حجاب یکی از بخش های مهم دین اسلام به ویژه برای زنان مسلمان است. تورات و انجیل که از کتاب های آسمانی قبل از قرآن هستند نیز از حجاب برای پیروان دین خود صحبت کرده اند.

تعداد زیادی از بانوان یهودی حجاب می گذارند. از نظر آنها حجاب نشانی از ازدواج و تاهل و همچنین نشان پارسایی و زهد است. فردِ با حجاب خود را بنده ای متواضع و تسلیم در برابر اراده الهی می داند.
زمانی که حضرت مسیح کتاب انجیل را، به ویژه در نواحی خاورمیانه و جوامعی که وابسته به یونان و روم بودند، به مردم معرفی می کرد، رسم بر این بود که خانمهای متین و متواضع موهای خود را بپوشانند. اگر بانویی حجاب داشت، علاوه بر اعتقادات مذهبیش، وضعیت تاهل خود را نیز معرفی می کرد.
در کتاب سِفر اعداد که چهارمین کتاب تورات و از کتاب های عهد عتیق است، نوشته شده که پوشاندن موی سر توصیه کتاب انجیل است. تلمود نیز راجع به حجاب و پوشاندن سر صحبت می کند. در زمان یهودیت و مسیحیت نمایان کردن مو، سر و صورت به قدری غیر قابل پذیرش بود که فرد را از جامعه و خانواده طرد می کرد. جوامع، امنیت اخلاقی و اجتماعی نداشتند. بنابراین، حجاب یک ضرورت تلقی می شد و تواضع و پرهیزگاری فرد را نشان می داد. حتی دانشمندان و صاحب نظران نیز نمایان کردن موی سر زنان را مثل هر عمل ناشایست دیگری صحیح نمی دانستند و به همین دلیل زنان باید در مکان های عمومی موی سر خود را می پوشاندند و با خانم های بی حجاب قطع رابطه می کردند.
کلاه گیس اولین وسیله ای بود که برای پوشاندن سر از آن استفاده می شد؛ استفاده از کلاه گیس اولین بار در فرانسه رایج شد و به تدریج سراسر اروپا را در بر گرفت و جوامع مذهبی نیز از آن استقبال کردند. با ورود کلاه گیس، روسری و پوشیه هم در دسترس بانوان باحجاب قرار گرفتند. اما در قرن نوزدهم و بیستم، باورهای اجتماعی و عمومی به باورهای سکولار و ضد دینی تغییر یافت؛ در ابتدای قرن نوزدهم و حتی قرن بیستم، افراد مذهبی بسیاری وجود داشتند که نمی خواستند باورها و عرف خود را کنار بگذارند. عده ای تصمیم گرفتند که همچنان از کلاه گیس استفاده کنند؛ از آنجایی که استفاده از روسری و پوشیه ممنوع شد، عده ای برای مبارزه با بی حجاب شدن موهای خود را کامل زدند تا مویی نداشته باشند که دیده شود و مرتکب گناه نشوند.
برای خانم های مسلمان، مسیحی و یهودی عفاف که شامل مدل راه فتن، لباس پوشیدن و ارتباطات اجتماعی می شود قسمتی از ایمان است که زندگی روزمره آنها را تحت تاثیر قرار می دهد اما این باور در دنیای قرن ۲۱، تغییر یافته است و نداشتن حجاب دیگر عدم متانت و تواضع تلقی نمی شود. امروزه، اکثر بانوان یهودی به جز برای رفتن به کنیسه حجاب نمی گذارند.

منبع:نیکو

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار