تاریخ انتشار :

گزارشي از تازه مسلمانان يك كشور كوچك؛

رشد تعجب برانگیز اسلام در جمهوری دومینیکا

خادم مسجد «آرکیبالد فردریک» نام دارد و درباره نحوه مسلمان شدنش می‌گوید: « تعدادی از مسلمانان پایتخت جلسه‌ای برای معرفی اسلام و دعوت به آن برگزار کرده و ما نیز به آن دعوت شدیم. ما کتابهای کمی داشتیم و اسلام را ..

haiti_dominican-map

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،  مترجم – طلعت عطری/ جمهوری دومینیکا کشوری در دریای کارائیب و پایتخت آن شهر روسو است. جمعیت مسلمانان در این کشور هنوز رقم چشمگیری نیست. اما سرعت رشد آن بسیار بالاست. در سال ۲۰۰۸ از جمعیت ۷۰ هزار نفری دومینیکا تنها ۳۰۰ نفر مسلمان بودند و اکنون در حالی که رشد جمعیت این کشور رو به کاهش است، رقم مسلمانان حدود ۶۰۰ نفر تخمین زده میشود. با افزایش تعداد شهروندان بومی که به اسلام میگروند، شمار متولدین در خانواده‌های مسلمان نیز خود به خود افزایش یافته است. هرچند برخی از این مسلمانان نیز برای پیوستن به گروههای جمعیتی بزرگتر به کشورهای همسایه همچون «ترینیداد» و «گویان» میروند.

دربخشی از سواحل جنگلی انبوه جزیره روستاهای دورافتاده‌ای به دور از هیاهوی شهر، بدون کتابخانه‌های بزرگ وجود دارد که تا امروز بدون اینترنت هست. بسیاری از مسلمانان جزیره از جمله نو مسلمانان در همین منطقه ساکنند. مسجد کوچکی نیز در ساحل اقیانوس قرار دارد که به دست یکی از نخستین مسلمانان که اکنون در گذشته، ساخته شده است. خادم مسجد «آرکیبالد فردریک» نام دارد و درباره نحوه مسلمان شدنش می‌گوید: « تعدادی از مسلمانان پایتخت جلسه‌ای برای معرفی اسلام و دعوت به آن برگزار کرده و ما نیز به آن دعوت شدیم. ما کتابهای کمی داشتیم و اسلام را از طریق آنان شناختیم و حقیقت را فهمیدیم. مسلمانان اینجا اندک‌اند اما برخی از آنها به گرمی پذیرای اسلام و آموزش آن هستند».

ansaar_sign

یک فروشگاه و یک مرکز اسلامی در پایتخت واقع شده است که مسلمانان در آنجا نمازهای جمعه و جماعت را به جا می‌آورند. مرد جوان تازه مسلمانی را که معلم دبیرستان است در آنجا ملاقات کردیم و از او پرسیدیم چه شد که مسلمان شد.

«من همیشه این محل را می‌دیدم و از خودم میپرسیدم آنها آنجا چه می‌کنند. یک روز به آنجا رفتم و مردی را دیدم که ذهنم را روشن کرد. من ارزشهای اسلامی را آموختم و تحت تاثیر فرهنگ اخوت اسلامی قرار گرفتم». او همچنین یک برنامه رادیویی دارد که به معرفی اسلام می‌پردازد. در این برنامه همچنین از بومیان دعوت می‌شود تا درباره اسلام پرسش کرده و گفتگو کنند.

در دومین شهر بزرگ جزیره یعنی پورتموث نیز به همت دانشجویان مسلمان و خانواده‌های آنها مسجد دیگری ساخته شده است. حدود ۱۰۰ دانشجو از امریکا و کانادا در این مسجد نه چندان بزرگ نماز، سخنرانی و همایش برگزار می‌کنند. در اینجا بود که ابراهیم چارلز را دیدیم. ابراهیم در دهه هفتاد میلادی مسلمان شده و یکی از قدیمیترین مسلمانان منطقه است. او  اکنون صاحب یک فروشگاه حلال در جزیره است و می‌گوید که در طی این سالها شاهد رشد اسلام در جزیره بدون هیچ سازمان منظم تبلیغی بوده است.

 مترجم :طلعت عطری

منبع:caribbeanmuslims

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار