تاریخ انتشار :

دکتر ادگاردو روبین

سرخپوستی‌ که نام پسرش را علی گذاشت

وی پس از مطالعه نهج البلاغه چنان تحت تأثیر امام علی (ع) قرار گرفت که نام فرزند تازه متولد شده‌اش را علی گذاشت و به من گفت، ما رهبرانی همچون فیدل کاسترو، چه‌گوارا و هوگو چاوز داشتیم، اما عدالتی که علی(ع) داشته است، هیچ یک از این رهبران نداشته‌اند. پس از مسلمان شدن این فرد ۸۰ نفر دیگر نیز توسط وی مسلمان می‌شوند و در حال حاضر نیز پنج نفر از سرخپوستان این گروه طلبه شده‌اند.

download (2)

 

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،:وقتی پیامبر اسلام (ص) در وصف او فرمودند:«حق با علی و علی با حق است» یا آن هنگام که علی(ع) از رسول خدا خواستند در حقشان دعا کنند، پیامبر (ص) در جمله‌ای رازآلود و تأمل برانگیز گفتند:«ای خدا! علی را به حق علی ببخش» حال چه کسی جرأت دارد که بگوید می‌تواند حق پسر ابوطالب را ادا کند و درباره او آن طور که خودش بوده و زندگی کرده، حرف بزند. زندگانی امام علی (ع) و شخصیت او و کلامش آنقدر بی‌نظیر و یگانه و پر از رازهای ناگفته است که هر انسانی را دچار شگفتی و هیجان و حسرت می‌کند. این شگفتی و اعجاب آور بودن بخصوص برای کسانی که تازه با شخصیت او آشنا می‌شوند، بیشتر به چشم می‌خورد. آن حضرت صاحب کتاب جاودانه ای به نام نهج البلاغه است که این کتاب بیشتر ما را با عمق اندیشه‌ها و باورهای این مرد بزرگ و یگانه تاریخ آشنا می‌کند. به همین منظور  و در آستانه عید سعید غدیر با چند تن از کسانی که بتازگی با دین اسلام و مذهب تشیع آشنا شده‌اند یا خود شاهد حوادثی از این دست بوده اند، گفت و گو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

  با خواندن نهج البلاغه گویا مردی از فراسوی تاریخ با من حرف می‌زند

میلانی فرانکلین (مشهور به مرضیه هاشمی) گوینده و مستندساز آمریکایی شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی است. او در ایالت لویزیانای آمریکا در یک خانواده کاتولیک متولد شد و در رشته رادیو و تلویزیون در دانشگاه ایالت کلرادو تحصیل کرد. در همان سالهای تحصیلش، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و قلب او را تکان داد. پس از آشنایی با انقلاب اسلامی و بحث و گفت وگو با دانشجویان مسلمان ایرانی مقیم آمریکا، مسلمان شد. فرانکلین بعدها با یک دانشجوی مسلمان ایرانی به نام احساس هاشمی ازدواج و چندین بار به کشور ایران سفر کرد. او اکنون گوینده خبر شبکه پرس تی وی است. وقتی از میلانی فرانکلین خواستم از احساسش نسبت به امیرالمومنین  بگوید و اینکه  وقتی اولین بار سراغ نهج البلاغه رفته و صفحاتش را ورق زده، چه حسی داشته، هیجان زده شد و با همان فارسی دست و پا شکسته که کلمات انگلیسی زیادی هم در آن به کار می‌رفت، گفت: امام علی (ع) برای من مثل رویا می‌ماند، انگار مردی است که از دل افسانه‌های دور آمده باشد اما آنقدر کلامش توأم با حقیقت و زیبایی است که وقتی نهج البلاغه‌اش را می‌خوانم، فکر می‌کنم مردی از فراسوی تاریخ با من حرف می‌زند.

من وقتی مسلمان شدم، از زندگی امیرالمؤمنین(ع) زیاد می‌شنیدم، از نگاه یک انسان، ایشان را خیلی دوست داشتم اما وقتی که زندگی ایشان را خواندم، احساس می‌کردم اندیشه حضرت امام خمینی(ره) به امیرالمومنین(ع) نزدیک است. وقتی می‌خواندم که امام علی(ع) مظلوم بود، صبور بود، می‌دیدم که امام خمینی(ره) هم این طور است، سختی‌هایی کشیده و صبر کرده  تا انقلاب ایران پیروز شود . شجاعتهای حضرت علی(ع) هم خیلی در خاطرم مانده، ولی صبوری‌های ایشان برایم معنای دیگری داشت. این صبر در ذهنم از هر چیز دیگری پررنگ تر بود. اینکه مردی به بزرگی او برای جامعه اسلامی صبر کند؛ چون اسلام برایشان مهمتر بود. برای من به عنوان یک تازه مسلمان جذاب و مهم بود. در واقع من بزرگی ایشان را آن جا حس کردم. صبر و بصیرت امیرالمؤمنین(ع) قلبم را تکان می‌داد و من ساعتها می‌نشستم و به ایشان و به راهی که رفته بودند، فکر می‌کردم.

اما درباره نهج البلاغه خوب است بگویم، وقتی تازه مسلمان شده بودم، بچه های دور و برم می‌گفتند اول درباره اسلام به طور عمیق مطالعه کن، بعد سراغ نهج البلاغه برو. می‌گفتند در نهج البلاغه تعابیری وجود دارد که اگر اطلاعات عمیق نداشته باشی، مفهومش را درست درک نمی کنی. مثل حرفهایی که درباره زنان گفته می‌شود. به همین دلیل زمان برد تا من سراغ نهج البلاغه بروم، آن هم ترجمه نهج البلاغه. اما وقتی جملات نهج البلاغه را خواندم، وای که چقدر تازه بود!

مطالبش تازه بود ، وقتی متن های این کتاب را می‌خواندم، می‌گفتم این جمله ها را چه زمانی امیرالمؤمنین(ع) گفته اند. گمان می‌کردم همین حالا این جملات بیان شده است. نهج البلاغه برای زمانهای جاودانه و ابدی نوشته شده، انگار زمان بر این کتاب نمی گذرد. این پرسش برای من همیشه هست که چرا نهج البلاغه این قدر تازه و خواندنی است و چرا هر وقت آن را می‌خوانیم، برایمان آنلاین و به روز است. شاید برخی از جمله های نهج البلاغه را من ۱۰۰ بار خوانده باشم، ولی هر بار دریافت تازه‌ای از آن داشته‌ام، در حالی که در مسیحیت داستانهایی وجود دارد که زمان بر آن ها گذشته و قدیمی شده است. تفاوت اسلام و مسیحیت در همین تازگی اسلام است.

 

 سرخپوستی‌ که نام پسرش را علی گذاشت

دکتر ادگاردو روبین مشهور به «سهیل اسعد» دورگه لبنانی- آرژانتینی است که در بوینوس آیرس متولد شد وبزرگ شده این کشور آمریکای لاتین است او در ۲۳ سالگی برای تحصیل در حوزه علمیه قم به ایران آمد و برای همین افزون بر زبانهای اسپانیولی، انگلیسی و عربی، فارسی را هم بخوبی حرف می‌زند. او بیش از یک دهه است که  در کشورهای آمریکای لاتین حضور می‌یابد و به عنوان یک مسلمان درباره اسلام با ساکنان آمریکای لاتین در کشورهای مختلف به گفت و گو می‌پردازد. شرح خاطراتش این روزها از شبکه سوم سیما در قالب برنامه «جهان شهرها» روایت می‌شود. تخصص اصلی دکتر ادگاردو فلسفه و عرفان است و مدرک دکترای الهیاتش را از دانشگاه تمدن اسلامی بیروت پایتخت لبنان دریافت کرده است.

او که چندی پیش و در ایام میلاد امام هشتم(ع) برای حضور در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به مشهد سفر کرده بوده، ساعتی را با خبرنگار ما به گفت و گو نشست و در لابه‌لای حرفهای جذابش وقتی از او خواستم خاطره ای از یکی از غیر مسلمانهایی که بتازگی مسلمان شده برایم تعریف کند، ماجرایی را از رئیس یک حزب مارکسیستی  سرخپوست‌ که تحت تاثیر نهج البلاغه مسلمان شده بود، برایم تعریف کرد و گفت: در کشور پرو با رئیس یک حزب مارکسیستی که از سرخپوستهای منطقه بود، ملاقات کردم. او از من خواست تا درباره جمهوری اسلامی ایران و امام‌خمینی(ره) اطلاعاتی در اختیارش بگذارم. در این جلسه من درباره این موضوع که امام خمینی(ره) بزرگترین مرد تاریخ معاصر اسلام است، صحبت کردم و ادامه دادم که اگر امام خمینی(ره) با تأسی از شخصیتهایی به نام اهل بیت(ع) انقلاب را به پیش نمی‌برد، این انقلاب به پیروزی نمی‌رسید و ادامه نمی‌یافت. پس از این جلسه من نهج البلاغه‌ای به رئیس این حزب هدیه دادم.

وی پس از مطالعه نهج البلاغه چنان تحت تأثیر امام علی (ع) قرار گرفت که نام  فرزند تازه متولد شده‌اش را علی گذاشت و به من گفت، ما رهبرانی همچون فیدل کاسترو، چه‌گوارا و هوگو چاوز داشتیم، اما عدالتی که علی(ع) داشته است، هیچ یک از این رهبران نداشته‌اند. پس از مسلمان شدن این فرد ۸۰ نفر دیگر نیز توسط وی مسلمان می‌شوند و در حال حاضر نیز پنج نفر از سرخپوستان این گروه طلبه شده‌اند.

 منبع: قدس آنلاین- عقیق

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار