تاریخ انتشار :

فاطمه معصومه اهل کشور اندونزي،

در مذهب شیعه آزادی فکری پیدا کردم

خانم فاطمه معصومه اهل کشور اندونزی، فردی است که به گفته خودش مذهب تشیع را با معیار عقل انتخاب کرد و اکنون آرزو دارد افرادی که هنوز به دنبال حقیقت هستند به ندای عقل خود گوش فرا دهند.

22814419674213250187164671942474162238122129

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، خانم فاطمه معصومه اهل کشور اندونزی، فردی است که به گفته خودش مذهب تشیع را با معیار عقل انتخاب کرد و اکنون آرزو دارد افرادی که هنوز به دنبال حقیقت هستند به ندای عقل خود گوش فرا دهند.

– خودتان را معرفی بفرمایید؟
فاطمه معصومه از کشور اندونزی هستم.

– در مورد جمعیت کشور اندونزی توضیحاتی بفرمایید؟
جمعیت اندونزی ۲۵۰ میلیون نفر است و اکثریت هم مسلمان و بقیهُ ادیان کاتولیک، پروتستان، هندو و بودا هستند.

– در مورد سن و تحصیلات خودتان هم توضیحاتی بفرمایید؟
۲۱ سال دارم و تحصیلاتی که در کشور خودم گذراندم، دیپلم است و به حوزهُ این جا آمده ام تا درس اسلام و دینی بخوانم.

– در مورد جایگاه زنان در کشور خودتان توضیحاتی بفرمایید؟
شاید معنی حقوق فرق می کند یعنی معنی حقوقی که در اسلام وجود دارد و حقوقی که در آن جا است؛ یعنی آن چیزی که راجع به حقوق در اسلام عمل می شود در آن جا متفاوت است؛ مثلاً دربارۀ آزادی ها و مساوی بودن بین مردان و زنان خیلی فرق است. هر چند اندونزی یک کشور اسلامی است، ولی عمل کرد آن با اسلام دربارۀ حقوق زنان خیلی فرق می کند.

– قبل از این که شیعه شوید چه دینی داشتید؟
مسلمان و اهل سنت و خیلی مقید بودم و پدر و مادرم از طلبه های سنی بودند. موقعی که خواهرم برای تحصیل حوزوی به مراکز اسلامی رفته بود در آن جا دربارۀ مذاهب تحقیق می شد و چون خودش و کلاً ما متعصب نبودیم خواهرم تحقیق کرد و این دین را به ما هم شناساند؛ یعنی در آن حوزه ای که درس می خواند به ظاهر نشان نمی داد که مرکز شیعه است و فقط به اسم اسلام نام گذاری شده بود.

– در کشور اندونزی دربارۀ نوع حجاب زنان محدودیت هایی وجود ندارد؟ برای مشاغل دولتی و یا در مدارس دولتی چه طور؟
نه؛ الان نسبت به زمانهای قبل خیلی آزاد شدند چون فکر می کنم آن موقع حکومت خیلی راجع به این چیزها سخت گیری می کرد یعنی اجازه نمی داد کسی با حجاب به مدرسه رود اما حالا خیلی آزاد شده ایم می توانیم با حجاب باشیم.

– آیا به تبعیت از خواهرتان شیعه شدید چون گفتید اولین نفری که شیعه شد خواهرتان بود و یا مطالعات و تحقیق هایی داشتید؟
آن موقع زیاد سنی بودن و یا شیعه بودن برای من مهم نبود و سن من خیلی کم بود. وقتی سیزده سال داشتم شیعه شدم و چون خواهرم می خواست دربارۀ شیعه تبلیغ کند و این که خانواده هم حقیقت را بفهمند، همیشه پیشنهاد می کرد که ما کتاب بخوانیم. اول کتاب های ساده و تاریخی می خواندم و از کتابهایی که خواندم و خیلی متأثر شدم، کتاب آقای تیجانی و دیگری نهج البلاغه به زبان اندونزیایی بود که واقعاً کلماتش خیلی زیبا است و انگار که کلمات انسان نیست.

– آنچه در نهج البلاغه دیدید و گفتید که کلمات خیلی زیبایی هست، به غیر از این ها موضوعات دیگری که در شیعه دیدید و باعث گرایش شما شد چیست؟
در مذهب شیعه آزادی فکری پیدا کردم. وقتی سنی بودم، سؤالات خیلی زیادی نسبت به خدا و نسبت به اصول دین و موضوعات دیگر داشتم و خودم در کتابها دنبال می کردم و چون پدرم روحانی سنی بود، باز هم جوابش را پیدا نمی کردم؛ یعنی جوابی که مرا قانع کند نبود. وقتی مذهب شیعه را تحقیق کردم خیلی خوش حال شدم که در این مذهب اساس استدلال عقل ماست یعنی عقل در مذهب شیعه حجت است و نمی تواند نقص داشته باشد لذا وقتی عقل من قانع شد، دیگر دنبال چیز دیگری نمی روم، ولی وقتی عقل قانع نشد باید باز هم دنبالش بروم و نمی توانم سؤالم را بدون جواب بگذارم.

– در کشور اندونزی کسی که بخواهد مذهب تشیع را بپذیرد آیا زمینه های مطالعاتی کتابهایی که در مورد شیعه باشد که اگر کسی سؤالی در ذهنش بود بتواند به آن کتابها مراجعه کند و جواب سؤالش را دریافت کند، وجود دارد و آیا کلاً منابع در اختیار است؟
بله، در آن جا حوزه های شیعه فعال است و سایت های اینترنتی راجع به شیعه هم داریم و کتابهای آن هم بیش تر ترجمه شده مخصوصاً کتاب های آقای مطهری به زبان اندونزیایی و اگر هم کسی بخواهد حقایق را بشناسد، به نظر من کافی است و می تواند خودش را با این منابع قانع کند.

-گرایش جوان های اندونزی به مکتب اهل البیت علیه السلام علیه السلام چگونه است و آیا اطرافیان و دوستانتان از شما در مورد شیعه سؤال می کنند؟
بله بعضی ها کنجکاو هستند ولی برخی ها بی اعتنا هستند و تصور می کنم آن ها به خاطر استعمار غربی کلاً نظرشان به طرف مادیات است و به صدای انسانیت خویش گوش نمی دهند. بیش تر برای چیزی ارزش قایل هستند که منفعت مادی خوبی داشته باشد؛ اما همهُ آن ها این طور نیستند و معمولاً دانشجویان بیش تر به شیعه مایل هستند و وقتی با این مذهب آشنایی پیدا کنند، فکرشان بیش تر آزاد و باز است.

– آیا در کنار این مسائل تبلیغات منفی هم وجود دارد ؟
الان خیلی کم شده ولی قبلاً وهابی ها خیلی اذیت می کردند و به حوزه های شیعه تهمت های ناروا می زدند.

– الان که شیعه شدید چه احساسی دارید؟
باید از خدا تشکر کنم که مرا هدایت کرد. می خواهم که هر کس با دید باز حرف دلش را بشنود و به این زیبایی نگاه کند

در پایان اگر پیامی دارید بفرمایید.
ای مردم اندونزی، به صدای بشریت خودتان گوش کنید و فکر باز داشته و تعصب نداشته باشید که اگر متعصب نباشید حتماً حقیقت را پیدا می کنید

منبع: خبرگزاری آینده روشن/

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار