تاریخ انتشار :

نایروبی- کنیا

گزارش برنامه های برگزارشده در محرّم الحرام در کنیا

انجمن بلال مسلم، به رغم مشکلات مالی ماه­های اخیر، همچنان از مؤسّسات فعّال در اجرای برنامه­ های آموزشی و تبلیغی درشهر ناکورو(Nakuru)، واقع در صد و پنجاه کیلومتریِ شمال غربی نایروبی، است.

mm_154217

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) : مراسم عزاداری حضرت سیّد الشّهداء علیه السّلام برای ایرانیان مقیم، از   اوّل محرّم، از پسِ نماز مغرب وعشاء، در محلّ سفارت ایران در نایروبی آغازشد و با توّجه به استقبال شرکت کنندگان و به درخواست آنان، لغایت دوازدهم محرّم (دوازده شب) مرتّباً ادامه یافت.

مراسم،همه شب، با قرائت زیارت عاشورا آغاز می­شد. سپس، حجّه الاسلام سیّد محمّد مرادی محدّث، مبلّغ محترم اعزام شده از ایران، به ایراد سخن می­ پرداخت. سخنان جناب آقای محدّث شامل دو بخش بود:

یک) بیان چند مسئلۀ شرعی از مسائل مبتلابه در خارج کشور

دو) ذکر مطالبی معرفتی و به ویژه اخلاقی و تربیتی دربارۀ مبانی و علل و آموزه­های نهضت حسینی، که بسیار مورد توجّه حاضران قرار ­گرفت.

پس از سخنرانی آقای محدّث، نوبتِ نوحه خوانی و سینه زنی بود. و سرانجام، مراسم با صرف شام- که هر شب یک بانی داشت- پایان می­ پذیرفت.

تعداد حاضران در این برنامه­ ها، به طور میانگین، بالغ بر پنجاه نفر بود. البتّه در شب عاشورا نزدیک به هفتاد نفر در این مراسم شرکت داشتند که از نقاط مختلف کنیا خود را به مجلس عزای حضرت اباعبدالله علیه السّلام رسانده بودند.

به اذعان اغلبِ شرکت کنندگان، مراسم امسال در بزرگداشت محرّم و عزاداری حضرت سیّدالشّهداء علیه السّلام، نسبت به مراسم چند سال اخیر، خیلی خوب برگزار شد و خصوصاً سخنان مبلّغ اعزامی بسیار مفید و مؤثر ارزیابی گردید.

گزیده­ای از تصاویر این مراسم ذیلاً آمده است.

nnn_154218 (1)

 

qqq_154220

 

برنامه­ های برگزارشده در مراکز اسلامی برای شیعیان کنیا

این برنامه­ ها، به ترتیب برگزاری، ذیلاً ذکر شده­اند و برای رعایت اختصار، در هر مورد، توضیحی اجمالی و چند تصویر آمده است.

یک) پنج­شنبه شانزدهم آبان/ سوم محرّم، ساعت ۱۷ تا ۱۸:۳۰

سخنرانی آقای محدّث در جمع مدیران “انجمن مهدی مسلِم”

آقای محدّث در جمع مدیران این انجمن، که از مراکز فعّال شیعی در نایروبی است، در سخنانی، به هدف اصلی آفرینش انسان، یعنی رسیدن به کمال، پرداخت و نقش عشق و نسبت آن با کمال و زیبایی را در این راه بیان داشت و افزود که معرفت خداوند- که نهایت کمال و زیبایی و خالق کمال و زیبایی است- باعث محبّت او می­شود و این معرفت هرچه بیشتر گردد محبّتِ ناشی ازآن نیزعمیقتر و افزونتر می­شود. این امر دربارۀ پیامبران و امامان هم صدق می­­کند. عشق ما به امام حسین علیه السّلام نیز از آن روست که او خود را قربانی عشق متعالی خود به خدا کرد.

آقای محدّث در بخش پایانیِ سخنان خود گفت: امروزه کسانی ادّعای مسلمان بودن و شیعه بودن می­کنند، ولی در واقع از این هر دو دورند؛ زیرا اخلاق بد و خشونت و کشتن مردم بی­گناه- چه مسلمان، چه از سایر ادیان- انحرافی بزرگ از تعلیمات اسلام و قرآن است.

در انتهای برنامه، آقای محدّث به سؤالات حاضران پاسخ گفت.

aaa_154221

دو) جمعه هفدهم آبان/ چهارم محرّم، ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲

سخنرانی در جمع مدیر و معلّمان و محصّلان”مدرسه الزّهراء علیهاالسّلام”

ویژۀ بانوان تازه مسلمان

آقای محدّث در این جمع صمیمی، ضمن بیان ویژگی­های بارز زنان از دیدگاه اسلام، به ذکر حقوق و وظایف آنان در جهان معاصر پرداخت و به ویژه از نقش مهمّ و شایستۀ آنان در خانواده و تربیت فرزند یاد کرد. در پایان نیز به پرسش­های بعضی از دختران و زنان تازه مسلمان پاسخ گفت.
ایشان، پیش از ترک مدرسه، چند کتاب و لوح فشرده در بارۀ تعالیم اسلامی به خانم کلثوم دُسا، مدیرمدرسه اهدا کرد.

bb_154224

 

سه) جمعه هفدهم آبان/ چهارم محرّم، ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴

شرکت و سخنرانی در نماز جمعۀ شیعیان منطقۀ پارک رُد (Park Road)

در حومۀ نایروبی
پس از پایان نشست مدرسه الزهراء (س)، آقای محدّث در نمازجمعۀ شیعیان منطقۀ پارک رُد، که از محلّه­های مسلمان نشین نایروبی است، شرکت کرد و به درخواست امام جمعۀ مسجد شیعیان این منطقه، پس از پایان نماز جمعه، دقایقی در بارۀ امام حسین علیه السّلام و حماسۀ عاشورا سخنرانی کرد و دربارۀ وظایف مسلمانان در جهان کنونی و عصر غیبت حضرت ولیّ عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف توصیه­ هایی ابراز داشت.

DSC08740_154226

چهار) شنبه هجدهم آبان/ پنجم محرّم، ساعت ۱۴ تا ۱۶

شرکت و سخنرانی در مراسم عزاداری “انجمن بلال مسلم” در شهر ناکورو

انجمن بلال مسلم، به رغم مشکلات مالی ماه­های اخیر، همچنان از مؤسّسات فعّال در اجرای برنامه­ های آموزشی و تبلیغی درشهر ناکورو(Nakuru)، واقع در صد و پنجاه کیلومتریِ شمال غربی نایروبی، است. امسال نیز، با پشتیبانی نمایندگی فرهنگی ایران در کنیا، انجمن مزبور به اقامۀ مراسم عزاداری امام حسین علیه السّلام در دهۀ اوّل محرّم اهتمام ورزید.

آقای محدّث در پنجمین روز ماه محرّم، با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران و به دعوت مدیر انجمن مذکور، در این مراسم شرکت کرد و در جمع عزاداران حسینی به ایراد سخن و روضه­خوانی پرداخت.
پس از اتمام مراسم، آقای محدّث به اتّفاق چند تن از روحانیان منطقه از مسجد امیرالمؤمنین (علیه السّلام) و مدرسۀ علمیّۀ خاتم النّبیّین (صلّی الله علیه وآله)، وابسته به بیت آیه الله وحید خراسانی، دیدن کرد و از مسائل و مشکلات آنها باخبر شد.

 

ddd_154227

eee_154233

پنج) یک­شنبه نوزدهم آبان/ ششم محرّم، ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۴:۳۰

سخنرانی و پاسخ به سؤالات در مسجد امام رضا (علیه السّلام)

در منطقۀ میهنگو، در نود کیلومتری نایروبی

مسجد امام رضا (علیه السّلام) که در حدود چهارده سال پیش با حمایت و نظارت سفیر وقتِ ج. ا. ایران در روستای میهنگو ساخته شده، تنها ملجأ معدود شیعیان این منطقه برای اقامۀ نماز و اجرای برنامه­ های مذهبی است.

شیخ اسماعیل، مدیر این مسجد و مدرسۀ وابسته به آن و معلّم دینیِ شیعیان روستا، در محرّم امسال نیز با پشتیبانی رایزنی فرهنگی ایران در کنیا، اقدام به برپایی مراسم عزاداری سالار شهیدان کرد.
آقای محدّث به اتّفاق رایزن فرهنگی ایران در این برنامه شرکت کرد و پس از اقمۀ نماز ظهر و عصر برای جمع اندک امّا صمیمی و دلباختۀ امام حسین و اهل بیت علیهم السّلام به ایراد سخن پرداخت و در ادامه به پرسش­های بعضی از حاضران، که بیشتر دربارۀ مسائل شرعی بود، به گرمی پاسخ گفت.

 

ff_154234

شش) یک­شنبه نوزدهم آبان/ ششم محرّم، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰

سخنرانی و پاسخ به سؤالات در “مرکز الغدیر”

در جمع شیعیان منطقۀ ریروتا، در حومۀ نایروبی

محلّۀ ریروتا (Riruta) از محلّات مسلمان نشینِ و فقیرِ حومۀ نایروبی است با جمعیّتی اندک ولی فعّال از پیروان اسلام ناب که می­ کوشند با برگزاری برنامه در      مناسبت­های مذهبی درطیّ سال، شعلۀ عقاید و آرمان­های خود را فروزان بدارند؛ و “مرکز الغدیر” تنها مرکز شیعیِ این منطقه برای دستیابی به این هدف است. درخور ذکر است که این مرکز محقّر، با حمایت “شبکۀ خواهران اهل بیت”(وابسته به شیعیان خوجه) و اساساً برای ارائۀ خدمات آموزشی و بهداشتی دایر شده است.

آقای محدّث، پس از اتمام برنامه­اش در مسجد امام رضا در میهنگو، عازم ریروتا شد تا در مراسم عزاداریِ جمع معدود امّا مخلصِ شیعیان این منطقه نیز حضور یابد و برای آنان دربارۀ معارف و پیام­های نهضت حسینی سخنرانی کند.
همچون مراسم میهنگو، پاسخ به پرسش­های بعضی از حاضران پایان بخش این برنامه بود.

 

gg_154235

hh_154236

هفت) دو­شنبه بیستم آبان/ هفتم محرّم، ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴

دیدار از “مدرسه الزّهراء”، ویژۀ دختران طلبۀ علوم اسلامی

در منطقۀ لیمورو، در حومۀ نایروبی

و سخنرانی و پاسخ به سؤالات آنان

مسجد و مدرسۀ کوچک و محقّر الزّهراء (سلام الله علیها) در منطقۀ لیمورو (Limuru) نزدیکِ بیست کیلومتری شمال غربی نایروبی واقع است و ده- دوازده طلبۀ دختر درآن به تحصیل معارف وآداب اسلامی و کسب مهارت­هایی برای گذران زندگی (همچون خیّاطی و کار با کامپیوتر) اشتغال دارند.

علاوه بر نمازخانه، مسجد/ مدرسۀ الزّهراء یک کلاس درس دارد با نیمکت­های فرسوده و نیز اتاقی برای ارائۀ آموزش­های فنّی- حرفه­ای. کتابخانه­ای هم با چند جلد کتاب و مجلۀ رنگ و رو رفته (و از جمله بعضی از نشریات ارسال شده از ایران) در قفسه­ هایی کهنه و زوار در رفته در گوشۀ نمازخانه دیده می­شود.

مدیر مدرسه و امام جماعت مسجد درس­ آموختۀ مومباسا و لذا آشنا به زبان عربی است. به گرمی از هیئت ایرانی استقبال کرد و خواستار آن شد که آقای محدّث دقایقی برای طلبه ­های مدرسه سخن بگوید.

آقای محدّث، پس از اقامۀ نماز ظهر وعصر، به کلاس مدرسه رفت و دربارۀ اهمیّت و ارزش والای آموزش معارف اسلامی از طرف دختران طلبۀ این مدرسه، به ویژه با توجّه به نبود امکانات مناسب آموزشی و پژوهشی، سخن گفت و نیز اشاراتی به حقوق و وظایف اصلیِ بانوان از دیدگاه اسلامی داشت. درخاتمه، به روال مجالس پیشین، آقای محدّث به سؤالات اعتقادی و شرعی بعضی از آنان پاسخ گفت.

 

jjj_154237

kkk_154238

هشت) چهار­شنبه بیست و دوم آبان/ نهم محرّم، ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۳۰

گفت­وگو با مدرّس و جمعی از طلّاب مدرسۀ رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله)

در حومۀ نایروبی
آقای محدّث با حضور درمجتمع رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله)، که زیرنظر حجّه الاسلام والمسلمین سیّد مرتضی مرتضی اداره می­شود، و پس از اقامۀ نماز ظهر وعصر در مسجد سیّده فاطمه (سلام الله علیها) در این مجتمع، به درخواست امام جماعت و مدرّس مدرسۀ رسول اکرم، در حلقۀ صمیمی تعدادی از مدرّسان و طلّاب مدرسۀ مزبور به گفت­گو نشست و با آنان دربارۀ مسائل مبتلابه امروز مسلمانان، به ویژه از خطر خشونت­ گرایی و تند روی و تعصّب بیجای مذهبی، سخن گفت و به پرسش­های آنان در زمینه ­های یادشده پاسخ گفت.

lll_154239

 

نُه) پنج­شنبه بیست و سوم آبان/ دهم محرّم، ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۶

سخنرانی و روضه خوانی در مراسم عزاداری “انجمن بلال مسلم” در شهر ناکورو

این دومین حضور آقای محدّث در جمع عزاداران حسینی در شهر ناکورو بود که بسی بیش از نوبت اوّل با استقبال مردم مواجه شد؛ به ویژه که به مناسبت روز عاشورا جمعیّت عزادار، از مرد و زن، اقدام به راهپیمایی نیز کردند.

سخنرانی و روضه خوانی روحانی اعزام شده از ایران در جمع درخورِ توجّه زنان و مردان عزادار در این نوبت شور و گرمایی مضاعف داشت. اقامۀ نماز ظهر عاشورا در مسجد امیرالمؤمنین (علیه السّلام) در مجتمع بلال مسلم نقطۀ اوج این مراسم بود.
برخلاف رسم متعارف عزاداریِ روز عاشورا، مراسم سوگواری سیّدالشّهداء در ناکورو پس از صرف ناهار نیز ادامه یافت و تا ساعت چهار بعد از ظهر به درازا کشید.

ppp_154246

qqq_154248

منبع:رایزنی جمهوری اسلامی ایران نایروبی

 

کانال رسمی سایت رهیافتگان در تلگرام https://telegram.me/rahyafte_com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار