تاریخ انتشار :

دکتر فاطمه حقیر السادات

حجابی که هیچگاه مانع پیشرفت نشد

در تمام کنفرانس ها و نشست های علمی چه در داخل کشور و چه خارج از کشور چادر به سر دارد این درحالی است که وی از اولین بانوان رشته دکتری نانو بیوتکنولوژی در سطح کشور است…

 

54758b0f5da32

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،صدای گرم و صمیمی اش فارغ از مدرک و تحصیلات بالایی که دارد ستودنی است، بدون رد پایی از غرور حرف می زند مگر زمانی که در مورد چادر و حجابش صحبت می کند، اینجاست که غرور در صدایش موج می زند واز اینکه همیشه وهر جا چادر به سر دارد بسیار خوشحال است.

وی که همسر یک جانباز و آزاده است، سالها زندگی دانشجویی را به شیوه ای کاملا متفاوت تجربه کرده است و دارای عناوین و دستاوردهای علمی بسیاری از جمله دانشجوی نمونه کشور، استاد نمونه و… است. همچنین وی دارای مقالات کشوری و بین المللی زیادی است که مرهون اراده آهنین و تلاش بی وقفه این بانوی کوشا است.

بی بی فاطمه حقیرالسادات دانشجوی سال آخر دکترای نانو بیو تکنولوژی، کسی که به شیوه ای بسیار جالب به این مقطع از تحصیلات دست یافته است، به بیان نکات جالبی از زندگی خود می پردازد:

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

بی بی فاطمه حقیر السادات ۳۹ ساله و متولد استان یزد هستم. در حال تکمیل پروژه دکتراهستم.همجنین در این مدت بیش از ۷۰ پروژه داخلی و بین المللی داشته ام .

خانم حقیر السادات لطفا نوع تحصیل خود را کمی بیشتر تشریح کنید.

خوب من زمانی که دبیرستان بودم ازدواج کردم، در آن دوران همسرم دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بود پس همراه او به تهران آمدم و در خوابگاه دانشجویی زندگی خودرا آغاز کردیم. در همان سالها ادامه تحصیل دادم و در دانشگاه پذیرفته شده و به همراه همسرم مشغول تحصیل شدم.

همزمان با اتمام کارشناسی خود باردار شدم و به همین دلیل چند سال تحصیل را رها کردم تا بچه ها کمی بزرگ تر شوند. اما بعداز چند سال دوباره در دانشگاه شرکت کردم و این باردو رشته فیزولوژی و بیوشیمی را همزمان شروع کردم و به دلیل اینکه در این دو رشته با معدل بالای ۱۸ و پایان نامه عالی فارغ التحصیل شدم جزو استعداد های درخشان وارد دکترا شدم.

هیچگاه برنامه سنگین درس و کار باعث غفلت از خانواده نشد؟

نه به هیچ عنوان زیرا منی که محصل یا شاغل بودم باید برای تمام زندگیم برنامه ریزی می کردم حتی ساعات رفت و آمدم نیز طبق برنامه بود به همین دلیل فضای آزادی را به منزل اختصاص می دادم و دراین ساعات تمام وقتم در اختیار همسر و فرزندانم بود و به آنها رسیدگی می کردم.

کارهای تحقیقاتی را در مرکز تحقیقات به اتمام می رساندم و وقتی در منزل بودم دیگر حرفی از درس وکار نبود و تمام وقتم را با بچه ها می گذراندم و زمانی که آنها منزل نبودند و یا خواب بودند را به کارهای خودم اختصاص می دادم.

این برنامه ریزی و کار وتلاش برای شما سخت نبود؟

خوب بستگی به نگاه شما به زندگی دارد، وقتی کاری را برای رضای خدا و توسعه و آبادی کشورت شروع کنی در تمام طول کار انرژی خاصی بر تو مسلط است و ناخودآگاه به سمت کار وتلاش کشیده شده و خستگی را حس نمی کنی. همه کارها سختی دارد حتی برای آب خوردن هم باید انرژی را صرف کرد و زمانی را اختصاص داد اما اگر کارها را با برنامه ریزی انجام دهیم زمان کافی برای تمام فعالیت ها خواهیم داشت.

البته ناگفته نماند مادرم همواره قوت قلب من بودند و همیشه با کمک های معنوی خود انرژی زیادی را به من انتقال میدادند الان هم هروقت خستگی به من غلبه کند به دیدنش می روم و با قلبی پراز انرژی به ادامه کارم می پردازم.

خانواده هیچگاه اعتراضی به کار و تحصیل شما نداشت؟

ببینید حتی اگر یک خانم خانه دار هم باشد مواقعی پیش می آید که بچه ها از دست مادرشان گله دارند و از عدم رسیدگی او می نالند، این گله ها در خانواده من هم بود اما به ندرت چراکه همسرم همواره پشتیبان اصلی من بود و در تمامی شرایط مرا درک کرده و از هیچ کمکی دریغ نمی کرد. بچه ها هم زمانی که کوچکتر بودند گاهی اعتراض های کودکانه می کردند اما وقتی بزرگتر شدند خود نیز با من همراه شده و قوه درک بیشتری پیدا کردند به طوریکه دخترم رتبه دورقمی کنکور سراسری کشور بود و همین موضوع علاقه آنها به درس خواندن را نشان میدهد بنابراین از نحوه زندگی خود ناراضی نیستم و دیدن موفقیت بچه ها به من آرامش می دهد.

آیا حجاب و زن بودن مانعی برای دکتر حقیر السادات بوده است؟

به هیچ وجه، هرگز محدودیتی احساس نکردم و تبعیضی در این زمینه مرا آزارنداد چراکه وقتی پای علم در میان باشد فرقی میان زن و مرد وجود ندارد. به حجاب و چادرم نیز افتخار می کنم چرا که وجود حجاب نه تنها باعث خجالت ویا تمسخر من نشده است بلکه همواره برای من احترام و آرامش را به ارمغان داشته است. یادم هست یکبار که برای کنفرانسی به خارج از کشور سفرکرده بودم داشتم برای سخنرانی آماده می شدم که کسی از من پرسید شما عرب هستید؟ با تعجب گفتم نه من یک ایرانی هستم.

برایم جای تعجب وسوال بود که چرا زن محجبه با نام عرب شناخته می شود و ما ایرانی ها نباید به عنوان محجبه شناخته شویم، آیا دین ما اسلام نیست که حجاب مایه افتخار ما نباشد؟

برنامه آینده دکتر حقیرالسادات چیست؟

بعداز سفر تحقیقاتی ام به خارج از کشور در نظر دارم در رشته نانوبیوتکنولوژی به دلیل اینکه تاکنون تعداد انگشت شماری موفق به اخذ دکترا شده اند فعالیت تحقیقاتی انجام دهم.

البته در حال تشکیل کارگروه فناوری نانو در بنیاد نخبگان یزد هم هستم تا بتوانم با تشکیل مرکزی در اشتغال وتحصیل جوانان سهمی داشته باشم .

تاکنون حمایت های خوبی از طرح پیشنهادیم شده است تا به فضل الهی به مرحله بهره برداری رسیده و پروژه موفقی شود.

منبع: زنان قم

اشتراک گذاری :


  1. دانشجو گفت:

    خدا حفظشون کنه یاد خانم دکتر ام لیلانظری تو دانشگاه مازندران افتادم. چقدر این اساتید نعمتند

آخرین اخبار