تاریخ انتشار :

شهید امیر توکل کامبوزیا

پروفسوری که به خاطر حفظ حجاب همسر و فرزندانش به بدترین آب و هوای ایران مهاجرت کرد

به دنبال کشف حجاب همسر کامبوزیا که خواهرزاده مصدق و متین دفتری‌ها بود نیز می‌بایست مانند بقیه دولتی‌ها کشف حجاب می‌کرد و این قضیه کاملا با عقاید پروفسور کامبوزیا مغایر بود

 

شهید امیر توکل کامبوزیا

شهید امیر توکل کامبوزیا

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )،معصومه طاهری/ نام شهید امیر توکل کامبوزیا متاسفانه برای بسیاری از مردم غریب و ناشناخته است، اما باید این نکته را یادآوری نمود که وی از دانشمندان معروف جهان در دوران خود بود که مدارج علمی و توانمندی‌های او در رسانه‌های مطرح دنیا بارها به رخ کشیده شده است. وی که اندیشمندان مختلف دنیا در کتابخانه مشهورش در ایران رفت وآمد داشتند و پدر صهیونیسم‌شناسی ‌محسوب می‌شود، در زمان کشف حجاب رضاخانی تصمیم به مهاجرت از ایران به فرانسه گرفت اما به واسطه دوستان نزدیک خود برای حفظ حجاب همسر و فرزندانش به سیستان رفت تا مبادا چادر آنها برداشته شود،‌ او از مخالفان سرسخت و جدی طرح کشف حجاب رضا شاه بود و به صراحت اعلام کرده بود پهلوی‌ها دست نشانده‌های یهودیت و صهیونیست جهانی هستند که می‌خواهند علیه جامعه اسلامی اقدام کنند و این کشف حجاب هم خود نشانه‌ای از همین مسئله است. به دنبال کشف حجاب همسر کامبوزیا که خواهرزاده مصدق و متین دفتری‌ها بود نیز می‌بایست مانند بقیه دولتی‌ها کشف حجاب می‌کرد و این قضیه کاملا با عقاید پروفسور کامبوزیا مغایر بود زیرا بسیار به حجاب اعتقاد داشت و به همین دلیل شرایط سخت زندگی در زاهدان را بر ترک این اعتقاد دینی ترجیح داد.

مهدی پسر آخر‌ کامبوزیا می‌گوید: پدر روی حجاب تعصب زیادی داشت حتی بچه‌های خود را از همان کودکی با چادر بیرون می‌برد به شدت تاکید می‌کرد که اینها (پهلوی‌ها) وابسته به یهود هستند و می‌خواهند چادر و حجاب نباشد؛ درحالی‌که شاید از روی تیپ ظاهری ایشان مشخص نبود چه تفکر دینی دارد. پدر در آن زمان و شرایط سخت کشف حجابی حاضر نبود چادر را از سرهمسر و دخترانش بردارد.

110

کامبوزیا شخصیتی بود که اصلا اهل مماشات نبود. پرونده‌های ایشان هم در ساواک موجود است که به صراحت از حضور یهودیان و بهاییان در کشور حرف می‌زده می‌گفت شاه ایران و نخست وزیرش یهودی است، بهاییت‌زاده و مخلوق یهودیت است. خاندان پهلوی یهودی است تا یکسال دیگرهم دوام نخواهد داشت زیرا اجتماع آبستن حادثه است و تاریخ نشان می‌دهد، عقل سالم تایید می‌کند که هرگاه با ناموس اجتماع و شرف مردم بازی شده مردم قیام کرده‌اند هتک ناموس و آزادی بی‌حد و حصر مردان و زنان و لجام گسیختگی فعلی آنها ‌وضعی را ایجاد کرده که بیش از یکسال دیگر شاه نیست. این گزارش وقتی ارسال شد احساس خطرکردند برای همین به او انگ زدند و گفتند کامبوزیا متمایل به روسیه و کمونیست است و خود را ضد یهود معرفی می‌کند.

امیر توکل کامبوزیا

اما فعالیتهای وسیع ضد صهیونیستی این پروفسور نخبه باعث شد تا دست آخر وی را با دستور مستقیم موساد به وسیله ساواک به شهادت برسانند

 

اشتراک گذاری :


  1. ناشناس گفت:

    از اینکه این شخصیتها را معرفی می کنید خوشحال شدم

آخرین اخبار