تاریخ انتشار :

سریال «پرده‌نشین»

شعیبی: به‌دنبال پرهیز جدی از شعارزدگی و رفتن به‌سوی روحانیت بودیم

کارگردان پرده‌نشین گفت: استفاده از معماری، زیبایی‌شناسی، غلبه قالب بر استفاده دراماتیک قصه و برخی موارد دیگر از ویژگی‌های کار علی حاتمی بوده است که من در ساخت این سریال از آن مدد گرفتم.

 

139309241828367074300973

به گزارش رهیافتگان به نقل از  خبرگزاری تسنیم: نخستین نشست خبری عوامل سریال پرده‌نشین با حضور محمود رضوی تهیه کننده، بهروز شعیبی کارگردان، حسین تراب‌نژاد نویسنده و هنرمندانی ازجمله هومن برق‌نورد، محسن کیایی، مهران رجبی، علیرضا مولایی، ویشکا آسایش، سارا رسول‌زاده و سارا بهرامی بااجرای مژده لواسانی در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.
محمود رضوی تهیه کننده سریال پرده‌نشین در ابتدای نشست با عرض تسلیت به‌مناسبت اربعین حسینی(علیه السلام) و درگذشت انوشیران ارجمند گفت: من افتخار داشتم تا دو کار هنری را با این هنرمند سینما و تلویزیون داشته باشم.
وی افزود: ساخت سریال پرده‌نشین از حدود ۲ سال و نیم گذشته آغاز شد که بهمن سال گذشته وارد پیش‌تولید شدیم و آخرین مرحله نگارش و دیالوگ‌نویسی آن را به پایان رساندیم.
رضوی بیان کرد: عبدالرسول گلبرگ در ابتدای کار به‌عنوان کارگردان و سرپرست نویسنده انتخاب شده بود، پس از ایشان بهروز شعیبی به‌عنوان کارگردان این سریال انتخاب شدند و از ابتدای خردادماه کار کلید خورد و تا هفته گذشته ادامه داشته است.
تهیه کننده پرده‌نشین تصریح کرد: این سریال در ۳۱ قسمت تهیه شده و همراه با قسمت‌های پشت‌صحنه آن نمایش داده می‌شود و تا روز آخر صفر ادامه دارد.
وی یادآور شد: تولید پرده‌نشین به‌دلیل تحقیقات و مرحله نگارش کار سنگینی بوده است و به بازنویسی‌های متعددی نیاز داشتیم.
تهیه کننده دهلیز در خصوص نقش مشاوران مذهبی در این سریال توضیح داد: در این سریال از ابتدا و در بخش‌های مختلف از مشاوران مذهبی بسیاری استفاده کردیم. در تحقیقات ابتدایی طلبه‌ها مشاوران ما بودند و به‌عکس آن چیزی که همه فکر می‌کنند که مشاوران دست و پا گیر هستند آنها در ارتقای کمی و کیفی کار و ملموس‌تر شدن اثر نقش بسزایی دارند و در سریال پرده‌نشین همه اعضا با مشاوران مذهبی ارتباطات دائمی داشتند.
وی در پاسخ به این مطلب “در سریال پرده‌نشین دو قشر روحانی و بازاری را مقابل هم نشان دادید” گفت: ما هیچ‌وقت نقش بازاری را در نقش منفی قرار ندادیم و شخصیت میرزایی نقش منفی نیست، بلکه فردی زیاده‌خواه و منفعت‌طلب است که به فکر منافع شخصی و محیط پیرامونی خودش است.
رضوی گفت: در این کار هیچ‌گونه منعی در بیان مسائل مختلف نداشته‌ایم و همواره سعی ما این بود که زندگی روحانیان را مطرح کنیم و توصیه‌هایی را نیز در آن بین عنوان کردیم و در بیان گلشن‌آباد نگران قشری نبودیم بلکه نگران منطقه‌ای بودیم.
شعیبی: «پرده‌نشین» باعث نزدیکی جامعه و روحانی شده است
در ادامه مراسم بهروز شعیبی کارگردان پرده‌نشین گفت: کار ساخت این سریال هنوز تمام نشده است و همچنان مشغول مونتاژ و تدوین کار هستیم و نگران بازخوردهای مخاطبان و واکنش‌های آنها نسبت به این سریال قرار داریم.
وی افزود: در این سریال بهترین افرادی که می‌توانند در یک مجموعه جمع شوند در این کار بودند که نتیجه آن نیز حاصل کار گروهی و همدلی عوامل بوده است.
کارگردان پرده‌نشین درباره انتخاب بازیگران نقش روحانی در این سریال توضیح داد: ما تجربه‌ای همانند این را در فیلم دهلیز داشتیم که رضا عطاران در نقش جدی ایفای نقش کرد و ما در این سریال محبوبیت و شخصیت هنرمندان را مورد توجه قرار دادیم.
وی اضافه کرد: ما از همان روز اول به‌دنبال پرهیز جدی از شعارزدگی و رفتن به‌سوی روحانیت بودیم که دارای ابعاد مختلفی بوده است. شخصیت روحانی دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و علمی است که براساس این چند بعد ارتباط با مردم برقرار می‌کند. نکته بعدی در این راستا وجود صداقت بود که با هنرمندان براساس همین پایه پیش رفت و علی‌رغم اینکه قصه ما دارای موضوعات اجتماعی و خانوادگی بوده است به توافقاتی رسیدیم.
شعیبی تصریح کرد: به‌نظر من سریال پرده‌نشین باعث نزدیکی ارتباط جامعه و روحانی شده است و در سکانس‌هایی نیز این تلنگر را زدیم که اگر خانمی وارد حوزه علمیه می‌شود می‌تواند با مدیر حوزه و حاج‌آقای آنجا ارتباط برقرار کند.
وی در پاسخ به این سؤال که در نمایش شخصیت‌های روحانی آیا به شخص خاصی اشاره شده است، گفت: در جامعه ما روحانیان معتبر و با شخصیت‌های شاخص زیادی وجود دارند که ما هنگام نگارش هیچ‌یک از آنها را مدنظر نداشتیم و ویژگی‌های مشخص هریک از روحانیون می‌تواند آنها را در این سریال شاخص کند.
شعیبی با اعلام “باید ادای دینی به روح آقای علی حاتمی داشته باشم” گفت: قبل از ساخت سریال مدام از خود می‌پرسیدم ویژگی کارهای حاتمی چیست که ماندگار شدند و این را بدون اغراق می‌گویم که برای تولید «پرده‌نشین» تمام آثار و کارهای علی حاتمی را تماشا کردم. استفاده از معماری و فضای یک‌دست نیز به‌تبع کارهای او بود.
کارگردان «پرده‌نشین» گفت: زمانی که ساخت این سریال را خواستم بسازیم بهترین مرجع برای این کار علی حاتمی و آثار ایشان بوده است. استفاده از معماری، زیبایی‌شناسی، غلبه قالب بر استفاده دراماتیک قصه و برخی موارد دیگر از ویژگی‌های کار علی حاتمی بوده است. زیبایی‌شناسی مخصوصاً در این فضای رقابتی بسیار حائز اهمیت بوده است اما ما یک سرزمین غنی داریم و فقط و فقط برای ساختن کارهای این‌چنینی از آن استفاده می‌کنیم.
وی افزود: ژیلا سهرابی بازیگری بود که خیلی دوست داشتم با او همکاری کنم و زمانی که برای نقش صحبت می‌کردیم به او گفتم: “وقتی من صدای شما را می‌شنوم یاد آقای حاتمی می‌افتم.” او هم به‌شدت منقلب شد و در ادامه متوجه شدم که او خواهرزاده علی حاتمی است.
شعیبی اضافه کرد: نمایش طرح‌های ایرانی و اسلامی حاصل تلاش دوستان در طراحی چادر،‌ لباس‌های روحانی، عبا و… بوده است که نتیجه این شد که به زیبایی‌شناسی پرداختیم که نمادی از هنرهای ایرانی خودمان است.
وی در خصوص استفاده از روستای گلشن‌آباد توضیح داد: گلشن‌آباد از روز اول قصه به ذهن ما رسید و ماندگار شد و این محدودیت و پرداختن به روحانیت در منطقه خاص وجود دارد و فارغ از هر نقطه‌ای که آن منطقه را مطرح می‌کند مردم نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند و ما سعی کردیم جایی را معرفی کنیم که وجود خارجی نداشته باشد اما حوزه علمیه، نیروی انتظامی و ارگان‌های دیگر آن واقعی بوده است.
کارگردان پرده‌نشین یادآور شد: گلشن‌آباد نام خاصی بود که ما نام‌گذاری کردیم و به منطقه خاصی اشاره نکردیم و سعی ما در این بود که از حاشیه‌های این سریال جلوگیری کنیم.
شعیبی در پاسخ به اینکه در ساخت این سریال از تجربیات طلا و مس نیز استفاده شده است، گفت: طلا و مس در پرداخت به شخصیت‌های روحانی ما کمکی نکرده است. نتیجه طلا و مس در کلیت پرده‌نشین بوده چون به فضای عاطفی و سادگی شخصیت‌ها نزدیک شدیم.
برق‌نورد: از ایفای نقش روحانی نترسیدم
هومن برق‌نورد در ادامه مراسم درباره ایفای نقش شخصیت روحانی گفت: در حدود ۱۰ سال گذشته برای زرین‌کوب در نقش روحانی ایفای نقش کردم که به‌دلیل پخش همزمان با سریال وفا دیده نشد. سریال «پرده‌نشین» اولین سریالی است که در نقش شخصیتی روحانی ظاهر و به‌خوبی دیده شدم.
وی افزود: از ایفای این نقش نترسیدم به‌دلیل اینکه می‌دانستم بهروز شعیبی و محمود رضوی مراقب نقش من هستند و امکانات زیادی را از جمله ارتباط با شخصیت‌های روحانی و طلبه‌های جوان در حوزه‌‌های علمیه فراهم کردم.
برق‌نورد اضافه کرد: نگاه من به این نقش روحانی یک انسانی بود که با همه افراد و اعضا تعامل داشت و کار سختی را نداشتم.
وی درباره سکانس‌های منبر توضیح داد: سر سکانس‌های منبرها خیلی حساس بودم و از قبل فیلم‌نامه‌ها را کامل می‌‌خواندم و منبرها را چند شب قبل برای اسدی‌زاده مشاور مذهبی پروژه می‌خواندم و هرچقدر به زمان فیلم‌برداری نزدیک می‌شدیم ارتباطم را بیشتر می‌کردم تا برای ایفای نقش در منبر آماده باشم اما سر صحنه اصلی فیلم‌برداری متن‌ها تغییر می‌کرد.
بازیگر نقش حاج‌ رحیم مهدوی درباره دیالوگ “مؤید و محفوظ باشید” گفت: این همان دیالوگی بود که حسین تراب‌نژاد نویسنده سریال نوشته بودند و خلقش با نویسنده بوده است و من در سکانس‌هایی نیز از آن استفاده کردم.
برق‌نورد در پاسخ به این سؤال که در ادامه شاهد ایفای نقش در شخصیت‌های جدی باشد، گفت: تعداد نقش‌های جدی از طنز من بیشتر است مانند فیلم‌ها و سریال‌‌های ملکه، کیفر، آرایش غلیظ، بیگانه، اشک‌ها و لبخندها در مسیر زاینده‌رود و… . نقش‌های طنز به‌دلیل اینکه در مناسبت‌هایی مثل ماه رمضان و عید نوروز پخش می‌شود و همچنین چون دلنشین است بیشتر دیده می‌شود.
وی ادامه داد: وحشت این را ندارم که کاراکتر کار قبلی به من داده شود چون با کارگردانانی کار می‌کنم که علم آن را دارند و توانایی‌های من را می‌شناسند.
برق‌نورد در پاسخ به این سؤال که آیا بار دیگر در نقش روحانی ایفای نقش خواهد کرد، گفت: اگر دوباره چنین نقشی به من پیشنهاد شود اگر دارای ویژگی خاصی باشد ممکن است قاطی کنم.
آسایش: ترسی از ایفای نقش هدی نداشتم
ویشکا آسایش بازیگر نقش هدی در سریال «پرده‌نشین» گفت: من قصه را خیلی دوست داشتم و جذبم کرد و هدی در این سریال نقش دختری را ایفا می‌کند که سال‌ها در ایران و کنار خانواده خود نبوده است و حالا که بازگشته با مشکلات خانوادگی روبه‌رو می‌شود و ایفای چنین نقشی بسیار سخت بود، به این دلیل که مرزبندی در آن باید رعایت می‌شد که هم آدم سردی باشم و نیز بتوانم با مخاطب ارتباط برقرار کنم.
وی افزود: من نیز به‌عنوان یک بازیگر دوست دارم نقش‌های متفاوتی را ایفا کنم اما پس از نقش قطام در سریال «امام علی(ع)» این نقش کلیشه شده بود که به این دلیل چند سالی کار را کنار گذاشتم و پس از آن در کار سینمایی «ورود آقایان ممنوع» نقش متفاوتی را ایفا کردم و به‌دنبال آن در سریال «پرده‌نشین» حاضر شدم.
آسایش اضافه کرد: در قصه به‌عمد ازدواج در سن پایین شکل گرفت که داستان مهیج‌تر شود و ترسی از ایفای نقشم نداشتم.
تراب‌نژاد: نقش میرزایی شخصیت منفی «پرده‌نشین» نیست
حسین تراب‌نژاد نویسنده پرده‌نشین گفت: سابقه این کار به طلبه‌های حوزه علمیه بازمی‌گردد که تحقیقاتی یک‌ساله انجام داده بودند و نتیجه آن طرح عبدالرسول گلبن بوده است که اتمسفری بود که ایشان توانسته بودند دربیاورند و بهروز شعیبی در مقام کارگردان به‌خوبی به تصویر درآورد و چارچوب آن هم طرح گلبن بوده است.
وی در پاسخ به این سؤال که قاضی و پلیس این سریال نقش عاطفی را ایفا کردند، افزود: فعالیتی را که یک پلیس باید انجام می‌داد در قصه نوشتیم و به تصویر کشیدیم و به‌نظرم ما شخصیت درستی بوده است.
تراب‌نژاد درباره کاراکتر شخصیت میرزایی گفت: ما درباره این نقش بحث‌های زیادی داشتیم که حتی ۱۰،۱۲ بار سکانس آن را خلق کردیم اما به عقب بازگشتیم و از نو نوشتیم اما نقش میرزایی کاراکتر منفی به‌معنای تعلیق قصه نیست.
وی خاطرنشان کرد: جنس فیلم‌نامه، فیلم‌نامه روابط است و خیلی اتفاق نیست و نمی‌توانیم بگوییم که اگر تعداد قسمت‌ها کم بود تعلیقات آن بیشتر بوده است و بعید می‌دانم سکانسی وجود داشته باشد که هیچ روابط را جلو نبرد.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار