تاریخ انتشار :

رئيس مؤسسه الجواد از كشور هند:

شیعیان تقریباً ۱۰ درصد جمعیت هند را تشکیل می‌دهند

ایران ام‌القرای جهان اسلام و کانون شیعیان جهان است ولی مردم ما اطلاعات کمی درباره شیعیان کشورهای دیگر دارند

113687_987

 

 

به گزارش رهیافتگان :  –معصومه طاهریایران ام‌القرای جهان اسلام و کانون شیعیان جهان است ولی مردم ما اطلاعات کمی درباره شیعیان کشورهای دیگر دارند. هند از جمله این کشورهاست که شیعیان پس از اهل سنت سومین اقلیت بزرگ در این شبه قاره مشهور را دارا هستند، جمعیتی بالغ بر ۸۰ میلیون شیعه که محبت اهل بیت (علیه السلام) با گوشت و خون آنها درآمیخته است. برای شناخت بیشتر این محبان ۱۴ معصوم، از طریق انجمن شهید ادواردو آنیلی با دکتر سیدمناظر حسین نقوی مدیر مؤسسه الجواد از شهر لکنوی هندوستان گفت‌وگویی داشتیم؛ مؤسسه‌ای که به نوعی تمام فعالیت‌های مذهبی و دینی در کشور هند را به عهده دارد.

چطور شد به فعالیت‌های مذهبی گرایش پیدا کردید و به ایران آمدید؟
پدرم شخصیتی فرهنگی بود برای همین من از همان کودکی با کتاب بزرگ شدم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و وجود شخصیت برجسته‌ای مانند امام خمینی(ره) به روحانیت و تحصیلات در این عرصه علاقه پیدا کردم، به‌همین خاطر دوست داشتم به ایران بیایم تا بیشتر با چنین فضایی مرتبط باشم. الحمدلله نزدیک ۱۵سال است در ایران برای تحصیل رفت و آمد دارم. شش ماه هند و شش ماه ایران هستم.

وضعیت مسلمانان و شیعیان در منطقه لکنو چگونه است؟
هندوستان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون جمعیت دارد و اقلیت دوم بعد از هندوها، مسلمانان هستند. تقریباً ۲۵۰ میلیون مسلمان داریم که از این تعداد ۸۴ میلیون شیعه هستند که بعد از اهل سنت سومین اقلیت دینی هستند.

این آمار بالایی است زیرا طبق آمارهای اعلام شده ۳۵ میلیون شیعه هستند، به نظر شما این تناقض در آمار به چه خاطر است آیا دشمن قصد دارد تا تعداد شیعیان را کم نشان بدهد؟
دشمنان همیشه خواسته‌اند تا شیعیان را کمرنگ نشان دهند. الحمدلله شیعیان در تمام جهان گستردگی زیادی دارند. از میان جمعیت بالای هندوستان هم خیلی‌ها شیعه هستند. شیعیان هند در کشورهایی چون انگلیس و امریکا مراکز بزرگ اسلامی دارند اما آنها در آمارهایی که می‌دهند خلاف واقعیت را نشان می‌دهند.

شیعیان تقریباً ۱۰ درصد جمعیت هند را تشکیل می‌دهند. تا چه اندازه مسئولیت‌های مهم کشوری و سیاسی در هند به عهده آنهاست؟
درتاریخ هندوستان اگر مرور داشته باشید پادشاهانی مانند تیپوسلطان و حیدرعلی شیعه بودند و برای همین سمت‌های مهم در اختیار شیعیان بوده است و توانسته‌اند به فراخور زمان و شرایط مناصبی را داشته باشند و به جامعه اسلامی هند کمک کنند.

در منطقه لکنو چطور؟
دراین منطقه هم شیعیان زیادی پراکنده هستند.

از نخبگان شیعی افرادی را می‌توانید نام ببرید؟
بله، بسیار زیاد هستند. از جمله دکتر کلب صادق از روحانیون و علمای مشهور در سطح جهانی است. دانشگاه و همچنین بیمارستان آموزشی هم تأسیس کرده است. فردی بسیار فعال و معتقد به اصول دینی است که همه دوستش دارند و از سوی مقام معظم رهبری هم مورد قبول و تأیید است. دانشمندان شیعی زیادی داریم که در مناصب مختلف و پست‌های کلیدی فعالیت دارند. در ایالت کشمیر و یوپی وزیر شیعه داریم. در دهلی مختار نقوی نایب رئیس دولت شیعه است.

این حضور شیعیان در کرسی‌های مهم، تأثیری در وضعیت شیعیان هند داشته است؟
در هندوستان بین شیعه و سنی اختلاف زیادی وجود ندارد اگر وهابیت دخالت نکند مشکلی پیش نمی‌آید برای همین مسئولان شیعه توفیق‌های خوبی داشته‌اند.

مگر حضور و بروز فرقه وهابیت درهندوستان چگونه است؟
متأسفانه وهابیت مثل غده سرطانی است که به جان اسلام افتاده و تقریباً در تمام کشورها فعال هستند. آنها که از سوی کشور عربستان حمایت می‌شوند با توان مالی بالا در اکثر مناطق هند حضور دارند و به شدت تبلیغ می‌کنند.

بزرگ‌ترین مشکل شیعیان هند به نظر شما چیست؟
شبکه‌های ماهواره‌ای درهند خیلی فعال هستند و همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودند جنگ نرم دشمن حاکم است که جوانان را نشانه رفته و روی آنها تأثیرات منفی می‌گذارد. متأسفانه در هند خیلی از جوانان گرفتار این تهاجمات شده‌اند برای همین باید تبلیغات درست گسترش پیدا کند و رسالت مبلغان سنگین‌تر و حساس‌تر شده است باید تبلیغ و تدریس شیعه را تقویت کنیم.

نسبت به جمعیت بالای شیعه تعداد مبلغان کافی است؟
نه خیلی کم هستند ما به نسبت تعداد شیعه در هند به مبلغ زیادی احتیاج داریم تا بتوانند نیاز آنها را تأمین کنند. حوزه علمیه و جامع‌المصطفی هم از این مسئله آگاه است که در هند به مبلغ شیعه نیاز داریم. تقریباً با توجه به جمعیت بالا نیاز به هزار مبلغ در هند داریم باید حوزه توجه خاصی به این مسئله مهم کند.

مگر در هند حوزه علمیه نیست تا مبلغان شیعه پرورش بدهد؟
ما در هند حوزه علمیه داریم ولی به توانایی و قوت حوزه علمیه در ایران نیست. در گذشته حوزه علمیه لکنو خیلی سطح بالایی داشت به طوری که به آن نجف ثانی لقب می‌دادند ولی امروز آن قوت را ندارد.

راهکار شما چیست؟
باید جوانان در حوزه‌های علمیه توانایی خود را بالا ببرند و بدانند چه رسالت سنگینی به عهده دارند به صرف اینکه تحصیلات حوزوی بخوانند و علم خودشان را بالا ببرند کافی نیست، باید بتوانند این علوم را به خوبی به دیگران انتقال بدهند این اهمیت دارد.

یکی از موضوعات مهم بحث جنگ نرم است شما به عنوان یک روحانی مبلغ شیعه، موقعیت جوانان شیعه هند را در این جنگ نامرئی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جوانان شیعه هند از لحاظ عقیدتی خیلی محکم هستند برای همین جنگ نرم چندان روی آنها اثری ندارد ولی به‌هر حال دشمن فعالیت دارد و شبکه‌های ماهواره‌ای خیلی تأثیرگذار است روی ظاهر و پوشش جوانان اثرگذاشته‌اند در اثر همین جنگ امروز در هند سنت‌ها درحال فراموشی هستند.

چه تعداد شبکه تلویزیونی بومی درهند فعالیت دارد؟
در هند شبکه‌های زیادی تاسیس شده و دراین میان تنها حدود۲۰ شبکه مربوط به مسلمانان است؛ البته شیعیان به تازگی شبکه وین تی وی را راه‌اندازی کرده‌اند که ما هم با آنها مرتبط هستیم.

اینکه در روزعاشورا درهند تعطیل رسمی اعلام شده، درست است؟
بله، با اینکه شیعیان اقلیت سوم در هند هستند اما دولت به احترام شیعیان و عقایدی که دارند روز عاشورا سرتاسر هندوستان را تعطیل رسمی اعلام کرده است. این رویه از زمان گاندی رسمیت پیدا کرد. همه مردم هند با اینکه مسلمان نیستند ولی به این روز اعتقاد دارند و نذر می‌کنند، شربت می‌دهند حتی هندوهای بودایی که هیچ اعتقادی به دین ندارند هیئت سینه‌زنی دارند و در این روز سینه‌زنی می‌کنند. هندی‌ها حتی بودایی‌ها عاشق امام حسین هستند زیرا امام سمبل مقاومت حق در مقابل باطل و ظلم است برای همین هرچند مسلمان و شیعه نیستند ولی به عشق امام هیئت سینه‌زنی دارند و مراسم عزاداری برپا می‌کنند.

مسیحیان برای ترویج دین مسیحیت در هند چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهند؟
در هندوستان، مسیحیان از نظر علمی و آموزشی نفوذ می‌کنند. آنها برای بچه‌های کم سن و سال و مقاطع ابتدایی مدارس مدرن و مجهز تأسیس کرده‌اند به نام «انگلیس نوری» که از همه هندی‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان پذیرش دارند. مردم هم استقبال می‌کنند. آنها هم وقت زیادی برای آموزش مسیحیت صرف کرده و سعی می‌کنند کودکان را به دین مسیحیت علاقه‌مند ‌سازند. متأسفانه مسلمانان به‌خصوص شیعیان در این عرصه فعال نیستند. مسلمانان حداقل از مسیحیان یاد بگیرند که چطور روی نسل آینده سرمایه‌گذاری می‌کنند.

شما با رهبران مسیحی و بودایی مناظره هم داشتید؟
بله بسیار زیاد، البته در کنار مناظره و مباحثه با آنها رابطه خوبی هم دارم. مثلاً یکی از رهبران بودایی شخصیت حضرت زهرا را خیلی قبول دارد و برای ایشان قابل احترام است و قرآن را هم قبول دارد. درهندوستان کنفرانس برگزار می‌کنیم به نام سیرت حضرت زهرا و تمام شخصیت‌های سیاسی و مذهبی مسلمان و غیرمسلمان در آن حضور پیدا می‌کنند که خیلی تأثیرگذار است از منظر رسانه‌ای وقتی یک شخصیت برجسته هندی در این کنفرانس حاضر می‌شود. درسطح وسیع برنامه پوشش رسانه‌ای داده می‌شود. امیدواریم ان‌شاءالله نور اسلام شیعه در تمام هندوستان بتابد وگسترش پیدا کند.

بزرگ‌ترین مشکل زوارهندی در ایران را چه می‌دانید؟
زائران از برنامه‌های فرهنگی اجباری آستان برای زائران خارجی راضی نیستند. وقتی آنها با مشکلات زیادی عازم ایران می‌شوند تا امام رضا را زیارت کنند انصافاً نباید با چنین موانعی مواجه شوند. به‌هرحال اینها نیز زائران رضوی هستند که به عشق امام ایران آمده‌اند. مثلاً غذای حرم را قبلاً از روی گذرنامه می‌دادند اما حالا باید دربرنامه‌های فرهنگی آستان شرکت کنند تا اسمشان در قرعه‌کشی قرار بگیرد که این در شأن میهمان امام از راه دور نیست.

به نظرشما برای تأثیرگذاری بر شیعیان هند، چه وظایفی بر عهده شیعیان ایرانی است؟
باید یک هیئت خوب و قوی تشکیل شود و جوانان متدین و بااخلاق و فعالی در رأس آن باشند. اداراتی که فعالیت‌های مربوط به خارجی‌ها را انجام می‌دهند افراد خوبی داشته باشند و غیرمستقیم بر زائران اثر بگذارند.
منبع : روزنامه جوان

اشتراک گذاری :


  1. ناشناس گفت:

    نه نه ببخشید اشتباه نگیرید چون فقط ۱۴% جمعیت هند برابر با حدود ۱۹۰ میلیون نفر مسلمان هستند و از این تعداد تنها ۴۰ میلیون نفر برابر با ۳% جمعیت هندوستان (نه ۱۰%) شیعه می‌باشند.
    هندو = ۷۴%
    مسیحی = ۷%
    سیک = ۲%
    بودائی و غیره = ۳%

آخرین اخبار